Alle emner
Betalinger
Her kan du finde hjælp til at forstå de forbrugerbeskyttende regler i betalingsloven, og hvad der er god markedsføringsskik og god erhvervsskik i forhold til en række spørgsmål i relation til betalinger.
-
Udbetaling af gavekort og andre værdibeviser
Elektroniske penge samt betalte point og klip indestående på en elektronisk tjeneste, såsom gavekort eller klippekort, kan kræves udbetalt efter reglerne i betalingslovens § 96.
-
Indsigelser mod betalinger
Ifølge betalingsloven skal udbydere af betalingstjenester som for eksempel banker tilbagebetale penge trukket fra forbrugeres konti i bestemte situationer.
-
Kontantreglen
Kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af kontantkunder, og der må derfor ikke opstilles betalingshindringer, der alene gælder for kontantkunderne.
-
Registrering af betalingskort
Virksomheder kan tilbyde at gemme forbrugers betalingsdata for at gøre det nemmere for forbrugeren at købe varer hos virksomheden fremover. På den måde undgår forbrugeren at skulle indtaste alle kortdata hver gang.
-
Betalingsservice og andre betalingsaftaler
Flere og flere betalinger bliver trukket automatisk på forbrugernes konti. Det kan være løbende betalinger for en indgået aftale om f.eks. mobiltelefoni, forsikringer, fitness og meget mere.
-
Brug af oplysninger om betalinger
Med indførelse af betalingsloven, der trådte i kraft den 1. januar 2018, blev det generelle forbud mod behandling af betalingsoplysninger i den tidligere gældende betalingstjenestelov ændret.
-
Reservation af beløb på konto
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse skal betalingsmodtageren have en saglig og rimelig grund til at foretage en reservation af beløb, og aftalen om reservationen må ikke være urimelig.
-
Forudbetalinger
Som udgangspunkt skal en vare være overleveret til et fragtfirma eller udleveret til forbrugeren, før en virksomhed må trække betalingen fra forbrugerens konto.
-
Betalinger uden samtykke
En betalingstransaktion er kun autoriseret, hvis forbrugeren har givet sit samtykke til at gennemføre betalingen. Hvis forbrugeren ikke har givet samtykket, er betalingerne uautoriserede.
-
Spærring af betalingstjenester
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, der vedrører spærring af betalingstjenester.
-
Gebyrer
Et gebyr må ikke være urimeligt højt i forhold til den ydelse, som gebyret dækker over.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Blokering af beløb på forbrugeres konti sker uden samtykke
Forbrugerombudsmanden har behandlet en række sager om virksomheders reservationer af beløb på forbrugernes konti og konstateret overtrædelser af betalingsloven og god skik. Virksomhederne ændrer praksis.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmandens EU-samarbejde står bag skærpet indsats mod skjulte abonnementer
Visa, Mastercard og American Express ændrer deres vilkår for at forebygge svindel med skjulte abonnementer. Det sker på foranledning af Forbrugerombudsmanden, der på EU-plan har taget initiativ til og stået i spidsen for et fælles tiltag over for de store kreditkortselskaber.
Læs mere
-
Kom til Forbrugerombudsmandens informationsmøde i Aarhus
Forbrugerombudsmanden inviterer til informationsmøde i Aarhus, hvor vi bl.a. vil gennemgå reglerne for markedsføring med miljøudsagn og vores retningslinjer om prismarkedsføring. Arrangementet er gratis og finder sted i Aarhus den 1. februar 2023 fra kl. 14.15 til senest 17.15.
Læs mere