Alle emner
Forbud mod vildledning
En af grundstenene i markedsføringsloven er, at virksomheder ikke må bruge vildledende eller urigtige oplysninger i markedsføringen eller udelade oplysninger, der er væsentlige for forbrugeren. Oplysninger må heller ikke skjules eller præsenteres på en uhensigtsmæssig måde i markedsføringen. Det følger af markedsføringslovens §§ 5 og 6.
-
Priser og besparelsesudsagn
Virksomheder skal give korrekte prisoplysninger, fordi prisen er et væsentligt parameter, når forbrugerne skal sammenligne produkter og for at sikre fair konkurrence mellem virksomhederne.
-
Miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen
Virksomheder, der fremhæver sig selv eller deres produkter som særligt etisk korrekte eller mindre skadelige for miljøet end andre, skal kunne dokumentere, at det er rigtigt. Det følger af markedsføringsloven.
-
Personaliserede priser
Hvis en virksomhed bruger profilering til at vise forskellige priser til forskellige forbrugere, skal virksomheden oplyse om det. Ellers kan det være vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven § 5 og § 6.
-
Brugeranmeldelse
Mange forbrugere tjekker brugeranmeldelserne på nettet for den butik eller det hotel mv., som de overvejer at indgå aftale med, før de beslutter sig. Det er derfor vigtigt, at forbrugerne kan stole på anmeldelserne.
-
Udsagn om garanti, autorisation mv.
Virksomheder må ikke give vildledende eller urigtige oplysninger om erklæringer eller symboler som direkte eller indirekte støtter eller godkender den erhvervsdrivende eller dennes produkter. Det følger af markedsføringslovens § 5, stk. 2, nr. 4.
-
Aggressiv markedsføring
Virksomheder må ikke benytte chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet til væsentligt at indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et produkt. Det følger af markedsføringslovens § 7.
-
Helbreds- og sundhedsudsagn
Virksomheder skal kunne dokumentere rigtigheden af de sundhedsegenskaber, der oplyses i markedsføringen.
-
Sikkerhedsudsagn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, der vedrører sikkerhedsudsagn.
-
Udeladelse af væsentlige oplysninger om indsamling af data
Erhvervsdrivende må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Det følger af markedsføringslovens § 6.
Læs: Udeladelse af væsentlige oplysninger om indsamling af data
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Blokering af beløb på forbrugeres konti sker uden samtykke
Forbrugerombudsmanden har behandlet en række sager om virksomheders reservationer af beløb på forbrugernes konti og konstateret overtrædelser af betalingsloven og god skik. Virksomhederne ændrer praksis.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmandens EU-samarbejde står bag skærpet indsats mod skjulte abonnementer
Visa, Mastercard og American Express ændrer deres vilkår for at forebygge svindel med skjulte abonnementer. Det sker på foranledning af Forbrugerombudsmanden, der på EU-plan har taget initiativ til og stået i spidsen for et fælles tiltag over for de store kreditkortselskaber.
Læs mere
-
Kom til Forbrugerombudsmandens informationsmøde i Aarhus
Forbrugerombudsmanden inviterer til informationsmøde i Aarhus, hvor vi bl.a. vil gennemgå reglerne for markedsføring med miljøudsagn og vores retningslinjer om prismarkedsføring. Arrangementet er gratis og finder sted i Aarhus den 1. februar 2023 fra kl. 14.15 til senest 17.15.
Læs mere