Alle emner
Forbud mod vildledning
En af grundstenene i markedsføringsloven er, at virksomheder ikke må bruge vildledende eller urigtige oplysninger i markedsføringen eller udelade oplysninger, der er væsentlige for forbrugeren. Oplysninger må heller ikke skjules eller præsenteres på en uhensigtsmæssig måde i markedsføringen. Det følger af markedsføringslovens §§ 5 og 6.
-
Priser og besparelsesudsagn
Virksomheder skal give korrekte prisoplysninger, fordi prisen er et væsentligt parameter, når forbrugerne skal sammenligne produkter og for at sikre fair konkurrence mellem virksomhederne.
Læs: Priser og besparelsesudsagn
-
Miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen
Virksomheder, der fremhæver sig selv eller deres produkter som særligt etisk korrekte eller mindre skadelige for miljøet end andre, skal kunne dokumentere, at det er rigtigt. Det følger af markedsføringsloven.
Læs: Etiske og miljømæssige udsagn i markedsføringen
-
Personaliserede priser
Hvis en virksomhed bruger profilering til at vise forskellige priser til forskellige forbrugere, skal virksomheden oplyse om det. Ellers kan det være vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven § 5 og § 6.
Læs: Personaliserede priser
-
Brugeranmeldelse
Mange forbrugere tjekker brugeranmeldelserne på nettet for den butik eller det hotel mv., som de overvejer at indgå aftale med, før de beslutter sig. Det er derfor vigtigt, at forbrugerne kan stole på anmeldelserne.
Læs: Brugeranmeldelse
-
Udsagn om garanti, autorisation mv.
Virksomheder må ikke give vildledende eller urigtige oplysninger om erklæringer eller symboler som direkte eller indirekte støtter eller godkender den erhvervsdrivende eller dennes produkter. Det følger af markedsføringslovens § 5, stk. 2, nr. 4.
Læs: Udsagn om garanti, autorisation mv.
-
Aggressiv markedsføring
Virksomheder må ikke benytte chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning, der er egnet til væsentligt at indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et produkt. Det følger af markedsføringslovens § 7.
Læs: Aggressiv markedsføring
-
Helbreds- og sundhedsudsagn
Virksomheder skal kunne dokumentere rigtigheden af de sundhedsegenskaber, der oplyses i markedsføringen.
Læs: Helbreds- og sundhedsudsagn
-
Sikkerhedsudsagn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager, der vedrører sikkerhedsudsagn.
Læs: Sikkerhedsudsagn
-
Udeladelse af væsentlige oplysninger om indsamling af data
Erhvervsdrivende må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Det følger af markedsføringslovens § 6.
Læs: Udeladelse af væsentlige oplysninger om indsamling af data
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn
Det er en overtrædelse af markedsføringsloven, når onlineplatforme aktivt medvirker til at fremme salget af produkter, som virksomheder, der er til stede på platformene, fejlagtigt har betegnet som bæredygtige. Det vurderer Forbrugerombudsmanden på baggrund af to sager med onlineplatforme inden for tøj og andre tekstiler.
Læs mere
-
Kom til Forbrugerombudsmandens informationsmøder i maj og juni
Forbrugerombudsmanden inviterer til informationsmøder i Odense, Aarhus, København og Aalborg, hvor emnerne vil være markedsføring med miljøudsagn samt børn, unge og sociale medier. Arrangementerne er gratis og finder sted i maj og juni 2024.
Læs mere
-
Der er forskel på genbrugs- og genanvendt plast
Markedsføring af produkter med udsagn om, at produktet eller emballagen er lavet af genbrugsplast, når der er tale om genanvendt plast, er egnet til at vildlede forbrugerne. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, der indskærper vildledningsforbuddet i markedsføringsloven over for Aqua d’Or Mineral Water A/S.
Læs mere