Alle emner
Uanmodede henvendelser
Virksomheder skal følge særlige regler, hvis de gerne vil i kontakt med forbrugere eller andre virksomheder via fx mail, sms eller telefonopkald. De relevante regler afhænger af, hvordan kontakten sker, og hvem virksomheden kontakter.
-
Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”
Spam er SMS’er, e-mails eller andre former for elektroniske meddelelser, som en erhvervsdrivende har sendt til nogen, der ikke har bedt om dem.
Læs: Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”
-
Telefonsalg
Salg over telefonen til forbrugere er næsten altid ulovligt. Telefonsalg af bøger, aviser og nogle typer abonnementer, bl.a. på sygetransport, er dog som udgangspunkt lovligt.
Læs: Telefonsalg
-
Nej tak
Med Nej tak-ordningerne kan forbrugere og virksomheder sige nej tak til at modtage reklamer og ugeaviser. Nej tak-ordningerne kan beskytte mod uønsket post uden påført navn.
Læs: Nej tak
-
Dørsalg
Forbrugerombudsmanden behandler også klager, der vedrører ulovligt dørsalg.
Læs: Dørsalg
-
Reklamer med navn
Det er lovligt at sende reklamer, breve og andre former for post, der er sendt med navn og adresse på, til forbrugere såvel som til virksomheder. Det er dog ulovligt, hvis forbrugeren har frabedt sig denne form for direkte markedsføring
Læs: Reklamer med navn
-
Robinsonlisten
Når en privatperson eller enkeltmandsvirksomhed er tilmeldt Robinsonlisten, gælder der særligt skærpede regler for, hvordan virksomheden må henvende sig for at sælge sine varer.
Læs: Robinsonlisten
-
Brug af konkurrencer
Hvis en virksomhed benytter en konkurrence eller lignende som incitament for at opnå forbrugerens samtykke til modtagelse af markedsføring, må konkurrencen ikke overskygge, sløre eller skjule for forbrugeren, at formålet er at indhente et samtykke
Læs: Brug af konkurrencer på nettet
-
Indhentelse af samtykke
For at kunne henvende sig lovligt til en forbruger eller andre for at sælge sine varer eller markedsføre sig, skal virksomheder have modtagerens samtykke, dvs. deres godkendelse til, at virksomheden henvender sig.
Læs: Indhentelse af samtykke
-
Affililate markedsføring
Affiliate markedsføring er en internetbaseret markedsføringsmetode, der går ud på at samarbejde om markedsføring.
Læs: Affililate markedsføring
Uanmodede henvendelser
Hvornår må en erhvervsdrivende henvende sig til forbrugere, erhvervsdrivende og offentlige myndigheder med henblik på direkte markedsføring? Det kan du læse mere om i vores guide om direkte markedsføring.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Annoncør og annonceplatform overtrådte markedsføringsloven med udsagn om kræft
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at en annonce fra RadonDanmark har kunne give det indtryk, at foretagelsen af et indeklimatjek i sig selv var tilstrækkeligt til at undgå kræft. Bownty ApS havde et medansvar som annonceplatform og havde også havde været med til at udarbejde annoncen.
Læs mere
-
Forbrugerombudsmanden indskærper markedsføringsregler i sag om Peugeot-biler
Virksomheden Wismo Automotive A/S markedsførte en otte års serviceaktiveret garanti på to Peugeot bilmodeller, men garantien var ikke tilgængelig i Danmark. Forbrugerombudsmanden vurderer, at der var tale om vildledende markedsføring, og indskærper reglerne over for virksomheden.
Læs mere
-
Dom: Ejendomsudvikler lovede for mange kvadratmeter i projektbyggeri og skal betale bøde på en kvart million kroner
Ejendomsudvikleren NPV A/S skal betale en bøde på 250.000 kroner i en sag om vildledning om kvadratmeter. I salgsbrochuren til et projektbyggeri havde NPV i plantegningerne angivet flere kvadratmeter i rummene, end der reelt var i de færdige boliger. Forbrugerombudsmanden politianmeldte sagen, som Østre Landsret nu har afgjort.
Læs mere