Alle emner
Uanmodede henvendelser
Virksomheder skal følge særlige regler, hvis de gerne vil i kontakt med forbrugere eller andre virksomheder via fx mail, sms eller telefonopkald. De relevante regler afhænger af, hvordan kontakten sker, og hvem virksomheden kontakter.
-
Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”
Spam er SMS’er, e-mails eller andre former for elektroniske meddelelser, som en erhvervsdrivende har sendt til nogen, der ikke har bedt om dem.
Læs: Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam”
-
Telefonsalg
Salg over telefonen til forbrugere er næsten altid ulovligt. Telefonsalg af bøger, aviser og nogle typer abonnementer, bl.a. på sygetransport, er dog som udgangspunkt lovligt.
Læs: Telefonsalg
-
Nej tak
Med Nej tak-ordningerne kan forbrugere og virksomheder sige nej tak til at modtage reklamer og ugeaviser. Nej tak-ordningerne kan beskytte mod uønsket post uden påført navn.
Læs: Nej tak
-
Dørsalg
Forbrugerombudsmanden behandler også klager, der vedrører ulovligt dørsalg.
Læs: Dørsalg
-
Reklamer med navn
Det er lovligt at sende reklamer, breve og andre former for post, der er sendt med navn og adresse på, til forbrugere såvel som til virksomheder. Det er dog ulovligt, hvis forbrugeren har frabedt sig denne form for direkte markedsføring
Læs: Reklamer med navn
-
Robinsonlisten
Når en privatperson eller enkeltmandsvirksomhed er tilmeldt Robinsonlisten, gælder der særligt skærpede regler for, hvordan virksomheden må henvende sig for at sælge sine varer.
Læs: Robinsonlisten
-
Brug af konkurrencer
Hvis en virksomhed benytter en konkurrence eller lignende som incitament for at opnå forbrugerens samtykke til modtagelse af markedsføring, må konkurrencen ikke overskygge, sløre eller skjule for forbrugeren, at formålet er at indhente et samtykke
Læs: Brug af konkurrencer på nettet
-
Indhentelse af samtykke
For at kunne henvende sig lovligt til en forbruger eller andre for at sælge sine varer eller markedsføre sig, skal virksomheder have modtagerens samtykke, dvs. deres godkendelse til, at virksomheden henvender sig.
Læs: Indhentelse af samtykke
-
Affililate markedsføring
Affiliate markedsføring er en internetbaseret markedsføringsmetode, der går ud på at samarbejde om markedsføring.
Læs: Affililate markedsføring
Uanmodede henvendelser
Hvornår må en erhvervsdrivende henvende sig til forbrugere, erhvervsdrivende og offentlige myndigheder med henblik på direkte markedsføring? Det kan du læse mere om i vores guide om direkte markedsføring.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden politianmelder ILVA for omfattende overtrædelser
Forbrugerombudsmanden vurderer, at møbelkæden ILVA A/S 29 gange har overtrådt prismærkningsbekendtgørelsen og markedsføringslovens forbud mod vildledning. ILVA angav en tilbudspris og en normalpris på en række varer, hvor den oplyste normalpris ikke var den laveste pris, varen havde haft de forudgående 30 dage, eller hvor varerne var på tilbud så længe, at det ikke længere kunne kaldes et tilbud. Derfor har Forbrugerombudsmanden nu politianmeldt virksomheden.
Læs mere
-
Campen Auktioners eftf. A/S har vildledt forbrugere om priser og bud
Campen Auktioners eftf. har vildledt forbrugere ved at ikke at informere om auktionsvarernes samlede pris samt ved ikke at oplyse tydeligt, at ansatte kunne byde på auktionerne. Campen Auktioners eftf. har nu ændret deres hjemmeside efter Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for selskabet.
Læs mere
-
Ny vejledning om kreditværdighedsvurdering
Forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet offentliggør i dag en ny fælles vejledning om kreditværdighedsvurdering. Vejledningen angiver en række overordnede principper for kreditværdighedsvurdering og er udtryk for Forbrugerombudsmandens og Finanstilsynets fortolkning af gældende ret.
Læs mere