Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Forbrugerombudsmanden politianmelder ILVA for omfattende overtrædelser
Forbrugerombudsmanden vurderer, at møbelkæden ILVA A/S 29 gange har overtrådt prismærkningsbekendtgørelsen og markedsføringslovens forbud mod vildledning. ILVA angav en tilbudspris og en normalpris på en række varer, hvor den oplyste normalpris ikke var den laveste pris, varen havde haft de forudgående 30 dage, eller hvor varerne var på tilbud så længe, at det ikke længere kunne kaldes et tilbud. Derfor har Forbrugerombudsmanden nu politianmeldt virksomheden.
Læs mere
-
Campen Auktioners eftf. A/S har vildledt forbrugere om priser og bud
Campen Auktioners eftf. har vildledt forbrugere ved at ikke at informere om auktionsvarernes samlede pris samt ved ikke at oplyse tydeligt, at ansatte kunne byde på auktionerne. Campen Auktioners eftf. har nu ændret deres hjemmeside efter Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for selskabet.
Læs mere
-
Ny vejledning om kreditværdighedsvurdering
Forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet offentliggør i dag en ny fælles vejledning om kreditværdighedsvurdering. Vejledningen angiver en række overordnede principper for kreditværdighedsvurdering og er udtryk for Forbrugerombudsmandens og Finanstilsynets fortolkning af gældende ret.
Læs mere