Skip navigation

Pressemeddelelser

Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.

 

Gå til Kursusvirksomhed idømt rekordstor bøde for spam

08. marts 2019

Københavns Byret har idømt kursusvirksomheden Institut For Personaleudvikling ApS en rekordstor bøde på 800.000 kroner for at have sendt mere end 38.500 spammails. Sagen blev rejst på baggrund af klager til Forbrugerombudsmanden.

Gå til Forbrugerombudsmanden politianmelder 13 virksomheder for ulovligt telefonsalg

07. marts 2019

Forbrugerombudsmanden politianmelder landets største teleselskaber samt flere energiselskaber og leadvirksomheder for ulovligt telefonsalg. Tre teleselskaber anerkender allerede nu overtrædelserne og betaler bøder på hhv. 225.000 kr., 250.000 kr. og 400.000 kr. for de ulovlige henvendelser.

Gå til Bilka politianmeldt for vildledende tilbud

06. februar 2019

[Pressemeddelelsen er justeret efter udsendelse. Det er præciseret, at sagen vedrører Bilkas markedsføring.] Bilka har markedsført tilbud på en måde, der kunne give forbrugerne indtryk af, at tilbuddet var mere fordelagtigt, end det var.

Gå til Ny podcast om Forbrugerombudsmandens spamvejledning

31. januar 2019

Forbrugerombudsmanden fortæller i en ny podcast om spamvejledningen, der blev offentliggjort i december 2018. e-mærket står bag podcasten.

Gå til Forbrugerombudsmanden anlægger ikke gruppesøgsmål mod Husejernes Forsikring

30. januar 2019

Forbrugerombudsmanden har besluttet ikke at anlægge et gruppesøgsmål i sagen om Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS, som gik konkurs i 2016.

Gå til Højesteret skærper straffen for overtrædelser af markedsføringsloven

10. januar 2019

Højesteret har skærpet bøderne til de to bilimportører, Toyota Danmark A/S og K.W. Bruun Import A/S (tidligere Citroen Danmark A/S) til 190.000 kr. og 250.000 kr. for overtrædelse af markedsføringslovens oplysningskrav.

Gå til Forbrugerombudsmanden advarer mod prisamok.nu

09. januar 2019

Forbrugerombudsmanden advarer mod hjemmesiden prisamok.nu, efter flere forbrugere uden at vide det er blevet bundet til et abonnement, når de har købt produkter på siden.

Gå til Forbrugerombudsmanden: Luxembourgsk datingside vildleder forbrugere

07. januar 2019

Forbrugerombudsmanden har anmodet de luxembourgske myndigheder om at skride ind over for datingsiden Be2’s markedsføring. Ifølge Forbrugerombudsmanden vildleder datingsiden sine brugere i strid med dansk og europæisk lovgivning.

Gå til Ny spamvejledning gør det enklere at overholde reglerne

21. december 2018

Spam er det, som allerflest forbrugere klager over til Forbrugerombudsmanden. For at gøre det enklere for virksomheder at overholde spamreglerne har Forbrugerombudsmanden offentliggjort en ny spamvejledning, der tager højde for den teknologiske udvikling og giver konkrete eksempler på gældende praksis. Offentliggørelsen bliver fulgt op af et informationsmøde den 25. januar 2019 fra kl. 14.

Gå til Nykredit og Totalkredit overtrådte god skik og forpligter sig nu til at tilbyde kompensation til visse kundegrupper

20. december 2018

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Nykredit Realkredit A/S og Totalkredit A/S har overtrådt god skik i deres rådgivning af en række kunder ved omlægning af realkreditlån fra Nykredit til Totalkredit, fordi selskaberne ikke oplyste kunderne om, at bidragssatsen kunne stige i Totalkredit uden myndighedsgodkendelse. I et forlig med Forbrugerombudsmanden anerkender Nykredit og Totalkredit at have overtrådt god skik.

 

 

Diktafon

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.