Pressemeddelelser

Mercedes-Benz Danmark politianmeldes for at markedsføre sig som certificeret miljøvenlig

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Mercedes-Benz Danmark A/S for at have overtrådt markedsføringsloven ved at have anvendt udsagnene ”Den grønne revolution”, ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion” og ”Certificeret miljøvenlig” i deres markedsføring.

Mercedes-Benz Danmark er politianmeldt for siden 2021 at have brugt udsagn på sin hjemmeside, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var vildledende.

På hjemmesiden stod blandt andet ”Certificeret miljøvenlig”, selv om Mercedes-Benz Danmark ikke er certificeret, men anvender ISO-standarder for udførelse af livscyklusvurderinger. Oplysningen om at være certificeret miljøvenlig var derfor efter Forbrugerombudsmandens vurdering vildledende.

På hjemmesiden stod også ”Den grønne revolution”, og at “Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion”, fordi Mercedes-Benz anvender vedvarende energi på deres produktionsfaciliteter.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at udsagnene var egnede til at få Mercedes-Benz Danmarks’ biler til at fremstå, som om bilerne er mindre miljøbelastende, end de er, og som om de tiltag, Mercedes-Benz Danmark har foretaget for at minimere bilernes miljøbelastning, er væsentligt bedre end de tiltag, konkurrerende bilproducenter har foretaget. Forbrugerombudsmanden har behandlet sagen, efter at Greenpeace klagede over flere bilproducenters markedsføring.

Mercedes-Benz Danmark har oplyst, at brugen af udtrykket ”certificeret” skyldtes en oversættelsesfejl fra tysk, og Mercedes-Benz Danmark rettede fejlen straks efter, at de blev opmærksomme herpå.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der ikke var grundlag for at politianmelde det kommunikationsbureau, som havde bistået Mercedes-Benz Danmark med udformningen af en del af markedsføringsmaterialet for medvirken til overtrædelsen.

Fungerende forbrugerombudsmand Andreas Weidemann siger:

Markedsføring af de tiltag, virksomheder iværksætter for at nedbringe deres miljøbelastning, er vigtig information til forbrugerne. Men oplysningerne skal være korrekte og må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomheders tiltag er mere vidtgående end de er. Det er vildledende markedsføring og strafbart.

 

Lovgrundlag:

Det følger af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne. Videre følger det af markedsføringslovens § 6, stk. 1, at markedsføring ikke må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger.

Det følger endvidere af markedsføringslovens § 13, at en virksomhed skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.