Pressemeddelelser

Direktør for e-cigaretvirksomhed skal betale 50.000 kroner i bøde

Direktøren for en e-cigaretvirksomhed er blevet idømt en bøde på 50.000 kroner for at have reklameret for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere. Samtidig skal virksomheden betale en bøde på 200.000 kroner. Det har Retten i Glostrup afgjort, efter at Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden.

Retten i Glostrup har dømt en direktør og en e-cigaretvirksomhed for blandt andet at have reklameret for e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere på sin hjemmeside i en længere årrække fra den 18. maj 2018. Direktøren skal betale en bøde på 50.000 kroner, og virksomheden skal betale en bøde på 200.000 kroner.

Direktøren erkendte sig skyldig, og i dommen står der blandt andet:

[Direktøren] har ikke kunnet forklare om, hvordan han forsøgte at sikre, at hans butiksbestyrere ikke lavede opslag på Facebook med reklamer, eller hvordan han i øvrigt instruerede dem vedrørende forbud mod reklamer.

Forbrugerombudsmanden rettede første gang henvendelse til selskabet den 19. juli 2018 vedrørende reklamerne, men der skete ingen ændringer i Facebook-opslag eller på hjemmesiden.

Retten finder på denne baggrund, og på baggrund af de mange opslag og sagens omstændigheder i øvrigt, at der er tale om i hvert fald grov uagtsomhed.

Retten finder det herefter og på baggrund af [direktørens] forklaring og de mange opslag endvidere berettiget, at både selskabet og [direktøren] er tiltalt for overtrædelserne.”

E-cigaretvirksomheden har blandt andet på forsiden af sin hjemmeside reklameret med billeder af personer, der dampede på elektroniske cigaretter, og der var også en underside med titlen ”Tilbud”. Herudover havde virksomheden reklameret for elektroniske cigaretter på hjemmesiden med positivt ladede vendinger og anprisninger, såsom: ”Spar penge med vores e-cigaretter”, og ”[Virksomheden] giver dig e-cigaretter i topkvalitet til den bedste pris”. Der har desuden på 7 forskellige Facebook-sider været reklamer for virksomheden med billeder og udsagn, og ude foran en fysisk butik stod et A-skilt med et foto af en mand, der dampede på en e-cigaret.   

Al omtale, der har til formål at fremme salget af elektroniske cigaretter, er forbudt. Reklameforbuddet gælder alle steder både på nettet, i trykte medier samt på gaden.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte selskabet bag hjemmesiden og direktøren i efteråret 2019.

Fungerende Forbrugerombudsmand Andreas Weidemann siger:

”Dommen bekræfter igen, at reklameforbuddet for e-cigaretter og tilbehør er vidtgående. Formålet med reklameforbuddet er blandt andet at forebygge udbredelsen af elektroniske cigaretter til børn og unge, der ikke skal fristes til at bruge eller købe e-cigaretter.”

”Det er første gang, en direktør idømmes en bøde for at overtræde reklameforbuddet for e-cigaretter. Det er et meget klart og bredt forbud, og dommen viser, at når en virksomhed ikke retter ind efter at være blevet gjort opmærksom på forbuddet, så kan direktøren ifalde ansvar. 

Forbuddet mod reklamer for elektroniske cigaretter
Læs mere om reglerne i Forbrugerombudsmandens kvikguide.

Lovgrundlag:

Det fremgår af § 16, stk. 1, i lov om elektroniske cigaretter mv., at der ikke må reklameres for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin over for offentligheden.

"Reklame" er alle erhvervsmæssige aktiviteter, der har til formål at sælge disse produkter, eller som har den direkte eller indirekte virkning.

”Offentligheden” betyder alle, som ikke selv producerer, importerer eller sælger elektroniske cigaretter.

Alle handlinger i erhvervsøjemed, som har til formål at sælge elektroniske cigaretter, eller som har den direkte eller indirekte virkning, er reklame omfattet af forbuddet og derfor forbudt. Det er et meget bredt reklameforbud.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98