Skip navigation

Forbrugerombudsmanden politianmelder Philip Morris ApS for at overtræde tobaksreklameloven

03. juni 2022

En såkaldt IQOS coach fra tobaksproducenten Philip Morris ApS opsøgte en forbruger og reklamerede for tobaksproduktet IQOS i et supermarked. Nu politianmelder Forbrugerombudsmanden tobaksproducenten for at overtræde tobaksreklameloven.

Tobaksproducenten Philip Morris ApS bliver for anden gang politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at reklamere for sit tobaksprodukt IQOS.

Forbrugerombudsmanden politianmelder Philip Morris, efter at Philip Morris havde sendt en såkaldt IQOS coach til et supermarked. Coachen opsøgte en forbruger, som var i færd med at købe cigaretter. Coachen oplyste, at han havde et nyt alternativ til almindelige cigaretter og fremviste forskellige IQOS-produkter. Coachen fortalte, at IQOS-produkterne var bedre end almindelige cigaretter og spurgte forbrugeren, om han ville prøve produktet.

Ifølge tobaksreklamelovens § 3, stk. 1, er det ikke tilladt at reklamere for tobaksvarer.

Philip Morris er ikke enig i beskrivelsen af hændelsesforløbet og bestrider at have overtrådt tobaksreklameloven.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Det er reklame, hvis en tobaksproducent har medarbejdere, som opsøger mulige kunder og promoverer tobaksvarer. Derfor har vi endnu engang politianmeldt Philip Morris for at overtræde reklameforbuddet i tobaksreklameloven.”

”Vi har offentliggjort en guide, der besvarer en række typiske spørgsmål om det vidtgående reklameforbud i tobaksreklameloven.”

Læs guide om forbuddet mod tobaksreklame

Læs pressemeddelelse om Forbrugerombudsmandens første politianmeldelse af Philip Morris ApS

Lovgrundlag:

Forbuddet mod tobaksreklamer

Ifølge tobaksreklamelovens § 3 stk. 1, er alle former for reklame for tobaksvarer. tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter forbudt. Der gælder kun enkelte undtagelser til reklameforbuddet.

I tobaksreklamelovens § 2, stk. 1, er ”reklame” defineret som: ”enhver handling i erhvervsøjemed, som har til formål at fremme salget af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, eller som har dette som en direkte eller indirekte virkning.”

Tobaksreklamelovens § 1, nr. 1 og 2, definerer ”tobaksvarer” som: ”Varer, der er bestemt til at ryges, indsnuses, suttes, tygges eller på anden måde indtages, hvis de, helt eller delvis, er fremstillet af tobak”, jf. nr. 1, og ”Varer, der er beregnet til at blive benyttet sammen med varer omfattet af nr. 1”, jf. nr. 2.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.