Pressemeddelelser

Bøde til producent for at markedsføre baderinge med miljøvenlig PVC

Københavns Byret har idømt selskabet Liewood A/S en bøde på 25.000 kroner for have markedsført baderinge som miljøvenlige, selv om PVC’en i baderingene ikke var miljøvenlig.

Det var en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod vildledning, da selskabet Liewood A/S markedsførte baderingene ”Baloo Swim Ring” som miljøvenlige, selv om de ikke var det. Københavns Byret har idømt selskabet en bøde på 25.000 kroner for overtrædelsen.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte selskabet efter at have modtaget en klage over markedsføringen af baderingene. På hjemmesiden liewood.com markedsførte selskabet fra 15. april til 16. juli 2020 baderingene med udsagnet ”made from BPA free ecofriendly PVC”. I stort set samme periode markedsførte selskabet baderingene i to opslag på Instagram og Facebook med udsagnene ”made from BPA free ecofriendly PVC” og ”#ecofriendly”.

PVC er et plastmateriale. Miljøstyrelsen har i rapporten ”Kortlægning af PVC i Danmark 2018” analyseret PVC’s påvirkninger af miljøet. På baggrund af rapportens konklusioner vurderede Forbrugerombudsmanden, at udsagn om ”miljøvenlig PVC” er vildledende, da PVC er miljøskadeligt.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Det er skadeligt for både den grønne omstilling og for den enkelte forbruger, når virksomheder markedsfører deres produkter som mindre skadelige for miljøet, end de i virkeligheden er. Forbrugere skal kunne stole på virksomhedernes oplysninger om produkter.”

”Hvis virksomheder er i tvivl om deres markedsføring er lovlig, så har vi offentliggjort både en kvikguide og en vejledning om, hvordan de kan sikre sig, at de ikke begår ”greenwashing”, når de markedsfører deres produkters miljømæssige fortrin.”

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Det er en betingelse for, at § 5 er overtrådt, at markedsføringen er egnet til at påvirke forbrugernes økonomiske adfærd, jf. markedsføringslovens § 8.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.