Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer

Lovgivning

  • 6 8
  • 1
  • Forbrugeraftaleloven 2004 - ophævet

Forbrugerombudsmanden indskærper konkurrenceregler over for tv-udbyder

Forbrugerombudsmanden har over for tv-udbyder indskærpet, at selskabet skal udtrække en reel vinder, når de afholder en konkurrence. Tv-udbyderen har over for Forbrugerombudsmanden tilkendegivet, at de sikrer, at det ikke er muligt at deltage i en afsluttet konkurrence på internettet.

Under behandlingen af en sag efter henvendelse fra en forbruger, kom det frem, at tv-udbyderens underleverandør, som havde gennemført en konkurrence på vegne af tv-udbyderen, reelt ikke havde udtrukket en vinder, idet den offentliggjorte vinder var den person, som hos underleverandøren havde stået for konkurrencen. Da Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen, valgte udbyderens underleverandør at udtrække en ny vinder, der ikke havde tilknytningsforhold til udbyderen.

Forbrugerombudsmanden indskærpede konkurrencereglerne over for tv-udbyderen og oplyste, at det efter Forbrugerombudsmanden opfattelse er vildledende markedsføring, hvis der reelt ikke udtrækkes en vinder i en konkurrence.

Fremtidige overtrædelser må forventes at blive anmeldt til politiet.

Deltagere i konkurrencer må kun kontaktes én gang med tilbud.

Endvidere blev det over for tv-udbyderen indskærpet, at det samtykke til at kontakte forbrugere telefonisk, som blev afgivet i forbindelse med deltagelsen af konkurrencen, alene gav tv-udbyderen ret til at kontakte forbrugeren én enkelt gang.

Samtykket havde følgende formulering:

”Jeg deltager i konkurrencen og accepterer, at Viasat må kontakte mig via telefon med et godt tilbud”.

Forbrugerombudsmanden har over for tv-udbyderen oplyst, at hvis man ønsker at kontakte forbrugere flere gange eller løbende med tilbud, må det klart fremgå af samtykket.

Efter forbrugeraftalelovens § 6 må erhvervsdrivende ikke rette uanmodet personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af en aftale, medmindre der er tale om bestilling af bøger, avisabonnementer og lign.

Overtrædelse af forbrugeraftaleloven indebærer en overtrædelse af markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik.