Afgørelse

Sagsnummer
18/05333

Lovgivning

  • 10

Virksomheders notifikationer på Facebook omfattet af spam-forbud

Notifikationer på Facebook er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser – også kaldet spam. Virksomheder skal derfor have et gyldigt samtykke, før de må sende notifikationer med markedsføring til andre Facebook-brugere. Det har Forbrugerombudsmanden vurderet i en forhåndsbesked.

En virksomhed bad Forbrugerombudsmanden tage stilling til, om brugen af Facebook-funktionen ”Inviter til side” er omfattet af markedsføringslovens forbud mod uanmodede elektroniske henvendelser – også kaldet spam.

Funktionen ”Inviter til side” giver en indehaver af eksempelvis en virksomhedsprofil på Facebook mulighed for at sende en notifikation til andre Facebook-brugere om at ”synes godt om” virksomhedens Facebook-side.

Virksomheden kan sende anmodningen, hvis Facebook-brugeren har været aktiv på virksomhedens Facebook-side, f.eks. ved at ”synes godt om” et opslag eller et billede fra Facebook-siden. Når indehaveren af virksomhedsprofilen inviterer en bruger til at ”synes godt om” virksomhedens Facebook-side, får brugeren en notifikation, der ligger og venter, indtil Facebook-brugeren logger på Facebook.

Det fremgår af lovforarbejderne til markedsføringsloven, at begrebet ”elektronisk post” er teknologineutralt og skal fortolkes bredt. Formålet er at sikre, at brugere af offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester opnår den samme beskyttelse af personoplysninger og privatlivets fred, uanset hvilken teknologi tjenesterne baserer sig på.

Det betyder, at virksomheder, der benytter sig af Facebook eller andre sociale platforme til markedsføring, skal være opmærksomme på, at henvendelser som notifikationer er elektroniske henvendelser, der kræver et forudgående samtykke fra modtageren. Akkurat som hvis en virksomhed sender en traditionel e-mail.

Et klik på et ”synes godt om”-ikon opfylder ikke i sig selv kravene til et samtykke.

Det skyldes, at det ikke fremgår af ”synes godt om”-ikonet, at forbrugeren ved at bruge det også giver samtykke til at modtage markedsføring.

Et samtykke til markedsføring skal være frivilligt, specifikt og informeret. Et samtykke er specifikt og informeret, når det klart og tydeligt fremgår, hvad det er, der gives samtykke til, hvem det er, der gives samtykke til, og hvordan man vil blive kontaktet. Samtykket skal også være frivilligt, hvilket betyder, at en virksomhed ikke må betinge eksempelvis et køb af en vare med et samtykke til fremtidig markedsføring.