Afgørelse

Sagsnummer
17/07725

Lovgivning

  • 10
  • 4

Konkurrence kunne ikke anvendes til at indhente samtykker.

En erhvervsdrivende anmodede om en forhåndsbesked i forbindelse med indhentelse af samtykker via en konkurrence. Forbrugerombudsmanden fandt, at hjemmesiden ikke kunne anvendes til at indhente samtykker.

Kampagnehjemmesiden fremstod på en sådan måde, at det ikke var tydeligt for brugere af hjemmesiden, at formålet var indhentelse af samtykker til markedsføring. Fokus var alene på konkurrencen og præmien, da oplysningerne om indhentelsen af samtykket ikke blev nævnt på kampagnens forside, men blev kun oplyst i handelsbetingelserne.

 

Derudover skulle forbrugeren ikke aktivt tilkendegive, at han eller hun ønskede at modtage markedsføring, og dermed var der ikke tale om et aktivt tilvalg.

 

Oplysningerne om, hvilke virksomheder (domæner mv.) forbrugerne ville blive kontaktet af, hvilke grupper af produkter forbrugerne ville modtage markedsføring om, på hvilket medium forbrugerne ville blive kontaktet, og hvem der stod bag konkurrencen, var heller ikke oplyst tilstrækkeligt tydeligt.

 

Det var derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at konkurrencen ikke kunne benyttes til at indhente samtykker til at modtage markedsføring. Benyttelsen af kampagnehjemmesiden ville efter Forbrugerombudsmandens vurdering være i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik, jf. markedsføringslovens §§ 3 og 4.

 

Kampagnen var begyndt før anmodningen om forhåndsbesked var behandlet, og Forbrugerombudsmanden kunne derfor ikke give en forhåndsbesked.

 

Forbrugerombudsmanden indhentede derfor et tilsagn fra den erhvervsdrivende om, at de indhentede samtykker ikke ville blive anvendt.