Afgørelse

Sagsnummer
22/03819

Lovgivning

  • § 36
  • Aftaleloven
  • § 38 c
  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 3, stk. 1

Aftalevilkår ugyldigt, da det fratog forbrugerne retten til at skrive negative anmeldelser

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at en virksomheds tavshedsklausul krænkede almene samfundshensyn i strid med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1, jf. stk. 3, fordi klausulen begrænsede forbrugerens muligheder for at ytre sig, muligheder for at reklamere over mangler og muligheder for at skrive anmeldelser på fx Trustpilot. Det bevirkede til en markant asymmetri i forholdet mellem forbrugeren og virksomheden, jf. aftalelovens § 38 c, stk. 1, jf. § 36, stk. 1.