Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
08/01674

Lovgivning

  • 17 22

En supermarkedkædens hjemmeside var ikke fjernsalg

Det var ikke et lovkrav, at forbrugerne skulle have fortrydelsesret, når de reserverede varer via supermarkedkædens hjemmeside.  

Det har Forbrugerombudsmanden vurderet efter at have taget spørgsmålet op, om hvorvidt en supermarkedkædes hjemmeside er en internetbutik eller ej. Sondringen er relevant for hjemmesidens brugere, men kan også have betydning i andre lignende situationer.

En forbruger har normalt krav på 14 dages fortrydelsesret, når han eller hun handler på internettet. På supemarkedkædens hjemmesiden foretager forbrugeren imidlertid alene en reservering af varer, og forbrugeren bliver ikke økonomisk eller på anden måde forpligtet ved brug af hjemmesidens muligheder, vurderer Forbrugerombudsmanden efter at have gennemgået hjemmesiden.

Der er i den forbindelse også lagt vægt på ordvalget på hjemmesiden, herunder ord som elektronisk vareudstilling på internettet og gentagen brug af verbet ”reserver”, og at varen efter reservering kan ses og købes i en af forbrugeren valgt butik.

Der bliver med andre ord først tale om en bindende aftale om køb/salg, når forbrugeren betaler for de reserverede varer i den fysiske butik – og ved sådan en aftale har forbrugeren ikke et generelt lovmæssigt krav på at kunne fortryde et køb. Butikkernes generelle fortrydelsesregler i supermarkedkæden gælder dog også for varer reserveret via hjemmesiden og købt ved personlig henvendelse. Dvs. der er 14 dages fortrydelsesret, når forbrugeren medbringer bon og ubrugt vare i original emballage.

Fakta om fortrydelsesret

Dansk ret indeholder ikke generelle regler om fortrydelsesret ved aftaler, som forbrugere indgår med erhvervsdrivende.

Ved en fjernsalgsaftale, hvor parterne ikke mødes fysisk, f.eks. via internettet, er der derimod normalt fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven.