Afgørelse

Sagsnummer
19/02342

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 11

Diskotek fik bøde for at rette markedsføring med alkohol mod unge

Et diskotek vedtog en bøde på 30.000 kr. for på Facebook at have markedsført tre arrangementer med omtale af alkohol over for unge.

Et diskotek markedsførte på diskotekets Facebook-side tre arrangementer, hvor der indgik omtale af alkohol. Opslagene var markeret med ”16+”. Derfor vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen også rettede sig mod unge mellem 16 og 17 år.

Diskoteket markedsførte bl.a. et arrangement med tre billeder, hvorpå der var påført teksten: ”16+ SØNDAG I PÅSKEN 2019”. På det første billede holdt en mand en flaske vodka i hånden. På det andet billede var der et skilt, hvor der bl.a. stod: ”GREY GOOSE WORLD’S BEST TASTING VODKA”. Og på det tredje billede sås flere flasker spiritus på bordene.

Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år forbudt. Det gælder uanset, om markedsføringen vedrører salg af alkohol, eller om alkohol anvendes som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at alle opslagene var overtrædelser af markedsføringslovens § 11, stk. 2, da de indeholdt billeder og omtale af alkohol, og fordi opslagene var markeret med ”16+”.

Diskoteket blev politianmeldt og vedtog en bøde på 30.000 kr.