Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
14/11448

Lovgivning

  • 1

Markedsføring fra et diskotek var ikke i strid med god markedsføringsskik

En klager opfattede markedsføring fra et diskotek som en opfordring til unge om at tage ulovlige stoffer. Efter Forbrugerombudsmandens vurdering gik markedsføringen ikke over grænsen for det tilladte.

Et diskotek markedsførte begivenheden ”TURBO TORSDAG” på Facebook med følgende tekst:  

”Vi har været et smut forbi Rolf Sørensens doping læge for at skaffe et middel, der kan få [byens] unge, festglade mennesker til at yde mere om Torsdagen. Dette har resulteret i et super-hurtigt-torsdags-hold med Slemming, Rubæk & Mads S, som har allieret sig med en af feltets yngre ryttere, nemlig sprinteren Luccas Broge.[…] Glæd dig til hurtige dansetrin, Limbo ved målstregen & sjove øjeblikke i holdbussen. Pressen er lukket ude hele natten & der bliver derfor ikke taget billeder - så hold dig ikke tilbage O:) #hurtigereendrolf”

 

En forbruger opfattede markedsføringstiltaget som en direkte opfordring til unge ”om misbrug af forbudte stoffer”. 

Forbrugerombudsmanden udtalte, at der altid skal foretages en helhedsvurdering af reklamens dominerende elementer, herunder reklamens indhold og udformning. Det vil desuden have betydning, i hvilken kontekst reklamen indgår, hvilke virkemidler der anvendes i reklamen, og hvilken målgruppe reklamen henvender sig til.

 

Endelig giver den kommercielle ytringsfrihed et betydeligt spillerum for kreativitet i reklamer - dog begrænset af fx bestemmelser i markedsføringsloven. Indenfor rammerne af denne ytringsfrihed er det fx tilladt at benytte sig af humor og ironi. 

Forbrugerombudsmanden fandt efter en samlet vurdering, at reklamen på det foreliggende grundlag ikke overskred grænsen for det tilladte.