• Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 8, stk. 2

Forsikringsselskab idømt bøde på 16,9 millioner kroner for vildledende markedsføring af bilforsikringer

Et forsikringsselskab havde markedsført sine bilforsikringer med udsagnet ”Hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op”. Forsikringsbetingelserne indeholdt dog bestemmelser om, at forsikringsselskabet kunne forhøje prisen på bilforsikringen, hvis forsikringstageren fik en skade på bilen.

Et forsikringsselskab havde på forskellige tv-kanaler og på YouTube, markedsført sine bilforsikringer med en reklamevideo, hvor udsagnet ”hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op” fremgik. Forsikringsbetingelserne gav imidlertid forsikringsselskabet mulighed for at ændre forsikringens pris og dækning med 14 dages varsel efter enhver anmeldt skade. Derudover fremgik det af betingelserne, at forbrugere, som havde haft en skade ville få udsat en ellers planmæssig årlig præmienedsættelse og forhøjet deres selvrisiko med 4.000 kr. i det efterfølgende år.

Det følger af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Byretten fandt i marts 2021, at forsikringsselskabet havde overtrådt vild-ledningsforbuddet i markedsføringsloven, og idømte forsikringsselskabet en bøde på 16,9 millioner kroner. Østre Landsret frifandt i juni 2022 forsikringsselskabet. Landsretten lagde bl.a. vægt på at forsikringsselskabet ikke havde gennemført en prisstigning over for en kunde i forsikringsperioden som følge af en skade.

Højesteret vurderede, at reklamefilmen var egnet til at give gennemsnits-forbrugeren indtryk af, at en skade ville være prisneutral for kunden, og at forsikringsselskabet dermed bl.a. ikke ville have mulighed for at forhøje præmien i tilfælde af en skade.

Højesteret udtalte endvidere, at det er uden betydning, om forsikringsselskabet efterfølgende undlod at bruge sin mulighed i forsikringsvilkårene for at forhøje prisen eller selvrisikoen efter en skade eller udsætte den årlige præmienedsættelse.”