Afgørelse

Sagsnummer
18/06505

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 6

Et elselskabs markedsføring og indførsel af et obligatorisk forbrugsafhængigt gebyr var ulovligt

Forbrugerombudsmanden vurderede, at et elselskab havde overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud ved at markedsføre deres elprodukter på deres hjemmeside og på prisportalen elpris.dk uden at indregne et obligatorisk, forbrugsafhængigt engrosgebyr pr. kWh i den oplyste kWh-pris. Sagen blev afsluttet med en udenretlig bødevedtagelse på 30.000 kr.

Forbrugerombudsmanden modtog en henvendelse fra det daværende Sekretariat for Energitilsynet (nu Forsyningstilsynet), som var blevet opmærksomme på, at elselskabet havde indført et engrosgebyr. Efter tilsynets opfattelse var der tale om en udskilning af den almindelige kWh-pris i flere dele, hvilket gjorde det vanskeligt for forbrugeren at gennemskue den samlede pris på elprodukterne.

Elselskabet oplyste, at engrosgebyret var et forbrugsafhængigt gebyr på 1,38 øre pr. kWh, som blev opkrævet til imødegåelse af tabsrisikoen for en række poster, som elselskabet overtog fra elkundernes netselskab i forbindelse med engrosmodellen. Elselskabet oplyste også, at engrosgebyret fremgik af elselskabets hjemmeside, både af produktbeskrivelserne, leveringsbetingelserne og et prisblad, sammen med oplysning om, hvordan den samlede pris på elprodukterne blev beregnet.

Endelig oplyste elselskabet, at det grundet indretningen og opsætningen af elpris.dk i en periode ikke havde været teknisk muligt for elselskabet at oplyse om engrosgebyret på elpris.dk. Elselskabet havde dog opdateret deres priser på el.pris.dk, da det var blevet muligt.

Markedsføring på hjemmesiden

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at elselskabets markedsføring af engrosgebyret på hjemmesiden var vildledende og udgjorde en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1, jf. § 6, stk. 2, nr. 6, sammenholdt med § 8, idet kWh-prisen for deres elprodukter fremgik med meget stor skrift i nogle blå bokse, mens det ikke med tilstrækkelig tydelighed fremgik, at forbrugeren i tillæg hertil skule betale et engrosgebyr pr. kWh.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne – ved at læse om elprodukterne på elselskabets hjemmeside – ville kunne få det indtryk, at prisen for elprodukterne var den kWh-pris, som var angivet med stor skriftstørrelse inden for rammerne af de blå bokse, da prisen var angivet med en væsentlig større skrift end resten af oplysningerne, var fremhævet med en lysende grøn farve i kontrast til de blå bokse, og da den var placeret umiddelbart over knappen ”Bestil”, hvor man gennemfører købet.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at engrosgebyret var et uundgåeligt, forbrugsafhængigt gebyr, som udgjorde en del af den samlede pris, som forbrugeren skulle betale for elproduktet, da både kWh-prisen og engrosgebyret blev opkrævet på baggrund af forbruget hos den enkelte forbruger.

Det var derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at en udskilning af engrosgebyret fra de oplyste kWh-priser ville kunne give forbrugerne det indtryk, at elselskabets produkter var billigere, end de reelt var. Det var således ikke tilstrækkeligt klart for forbrugerne, at der oveni de kWh-priser, som fremgik med stor skrift på elselskabets hjemmeside, skulle tillægges et engrosgebyr pr. kWh, hvilket gjorde det vanskeligt for forbrugeren at gennemskue den samlede pris for elprodukterne.

Markedsføring på prisportalen elpris.dk

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at elselskabets markedsføring af engrosgebyret på prisportalen elpris.dk var vildledende og udgjorde en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1, jf. § 6, stk. 2, nr. 6, sammenholdt med § 8, idet kWh-prisen for deres elprodukter både fremgik med stor skrift på listen over søgeresultater og med stor skrift øverst i det vindue, som kom frem, når forbrugerne klikkede på ”Se mere” fra søgeresultatssiden, mens det ikke med tilstrækkelig tydelighed fremgår, at forbrugerne i tillæg hertil skal betale et engrosgebyr pr. kWh.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne – ved at læse om elselskabets elprodukter på elpris.dk – ville kunne få det indtryk, at prisen for elprodukterne var den kWh-pris, som var angivet med stor skriftstørrelse, da teksten fremgik øverst i vinduet og angivet med en væsentlig større skrift end resten af oplysningerne, og da den var placeret umiddelbart under knappen ”Skift til dette produkt”, hvor man gennemførte købet.

Med den samme begrundelse som anført oven for i forhold til hjemmesiden, var det derfor Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det ikke var tilstrækkeligt klart for forbrugerne, at der oveni de kWh-priser, som fremgik på elpris.dk, skulle tillægges et engrosgebyr pr. kWh, hvilket gjorde det vanskeligt for forbrugeren at gennemskue den samlede pris for elprodukterne.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte derfor elselskabet for overtrædelse af vildledningsforbuddet i markedsføringsloven. Elselskabet vedtog en udenretlig bøde på 30.000 kr.