Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
15/12327

Lovgivning

  • 8

Virksomheder, som markedsfører sig på dansk, skal give lovpligtige oplysninger på dansk

Hvis en virksomhed har markedsført sine produkter på dansk, har virksomheden pligt til at give lovpligtige oplysninger på dansk. Markedsfører virksomheden sig udelukkende på engelsk, kan der ikke stilles krav om, at oplysningerne gives på dansk.

En virksomhed, som også var producent af kameraer, ønskede at åbne en webshop i Danmark. Virksomheden ønskede at få oplyst, om virksomheden havde pligt til at give oplysninger efter forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, herunder salgs- og leveringsbetingelserne, på dansk, når webshoppen og andet markedsføring fra virksomheden i øvrigt var på engelsk.

Forbrugere, som indgår aftaler på baggrund af markedsføringsmateriale udarbejdet på dansk, bør kunne forvente, at aftalen også udfærdiges på dansk. Det fremgår derfor af forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, at oplysninger, som en erhvervsdrivende har pligt til at give forbrugeren, skal gives på dansk, hvis den erhvervsdrivende har markedsført den pågældende vare eller tjenesteydelse på dansk, medmindre forbrugeren giver sit udtrykkelige samtykke til at modtage oplysningerne på et andet sprog.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at hvis al markedsføringen, som virksomheden er afsender på, herunder hjemmesiden er på engelsk, vil det være i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 8, stk. 3, at oplysningerne i forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, gives på engelsk.

Virksomheden forpligtedes dog ikke til at give oplysningerne på dansk alene fordi de produkter, som virksomheden producerer, markedsføres og sælges af andre, ikke-beslægtede virksomheder. Dette forudsætter dog, at virksomheden ikke er medafsender af de andre ikke-beslægtede virksomheders markedsføring eller være forbrugerens endelige aftalepart.

Virksomheden må dog i så fald ikke være medafsender af virksomhedens markedsføring eller være aftalepart.

Hvis virksomheden markedsfører sig via andre salgskanaler eller medier på dansk, er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at oplysningerne skal gives på dansk. Det vil dog afhænge af en konkret vurdering af markedsføringens omfang, herunder om forbrugerens indgåelse af aftalen kan antages at have været motiveret af markedsføringen.