Skip navigation

Banken hæfter ved nethandel

Når forbrugere køber varer og ydelser ved fjernsalg som fx på internettet eller via telefonen, har de i visse situationer krav på, at deres bank tilbagefører pengene til deres konto.

Banken skal føre pengene tilbage til forbrugerens konto, hvis

  • virksomheden ikke har leveret den bestilte vare eller ydelser,
  • virksomheden har trukket et beløb, der er højere end det aftalte, eller
  • forbrugeren har udnyttet sin fortrydelsesret, før varen eller ydelsen er leveret.

Dette følger af betalingslovens § 112. Bestemmelsen regulerer, hvornår forbrugere kan få deres bank til at tilbagebetale pengene for en ellers godkendt betaling.

Banken hæfter kun ved fjernsalg, hvis forbrugeren har betalt for varen eller ydelsen med sit betalingskort. Banken hæfter også, hvis forbrugeren har betalt ved mobilbetaling, hvor betalingen er gennemført med et tilknyttet betalingskort som fx MobilePay.

Hvis forbrugeren har betalt via bankoverførsel som fx ved brug af et indbetalingskort eller Betalingsservice, hæfter banken ikke.

I visse tilfælde giver reglerne for det pågældende betalingskort forbrugere en bedre beskyttelse end efter betalingsloven, fx ved køb af kopivarer. Kortreglerne findes på forbrugerens banks hjemmeside.

Hvis en forbruger opdager, at en virksomhed trækker penge fra forbrugerens konto, uden at det er aftalt, kan der være tale om uautoriserede betalinger, som forbrugerens bank hæfter for efter betalingslovens § 99. Læs om uautoriserede og fejlbehæftede betalinger her

Indsigelse

Forud for en indsigelse til banken skal forbrugeren have kontaktet virksomheden med krav om tilbagebetaling af beløb eller levering af manglende varer eller tjenesteydelser. Det skyldes, at der kan være tale om en fejl, der kan løses mellem forbrugeren og virksomheden.

Hvis forbrugeren ikke kan løse problemet med virksomheden, eller hvis virksomheden ikke reagerer på forbrugerens henvendelse, skal forbrugeren snarest muligt sende en indsigelse til sin bank.

Det finansielle ankenævn

Hvis der opstår problemer med banken i forbindelse med en forbrugers krav om tilbagebetaling, kan forbrugeren klage til det finansielle ankenævn.

Indgiv klage til det finansielle ankenævn her.

Mere info

Læs mere om, hvornår banken hæfter for godkendte betalinger i Forbrugerombudsmandens ofte stillede spørgsmål herom.

Læs resumeer af Forbrugerombudsmandens afsluttede sager på dette område:

Læs også mere på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside her.

Kunne du bruge siden?