Skip navigation

Spørgsmål eller klage over markedsføring

Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med virksomheders overholdelse af markedsføringsloven, betalingsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning. Forbrugerombudsmanden har også særlige beføjelser på det finansielle område.

Vi behandler klager over virksomheders adfærd over for forbrugere, for eksempel:

  • Vildledende tilbud og reklamer på nettet, tv eller i tryksager
  • Mangelfulde oplysninger på hjemmesider eller i butikker
  • Uanmodede telefonopkald
  • Urimelige vilkår i en abonnementsaftale eller låneaftale
  • Manglende kreditværdighedsvurdering ved optagelse af lån
  • Afvisning af at modtage kontant betaling
  • Hævning af beløb fra bankkonto uden samtykke
  • Ulovlige reklamer for tobaksprodukter eller omtale af alkohol i reklamer rettet mod mindreårige

Hos Forbrugerombudsmanden behandler vi ikke klager over andre myndigheders sagsbehandling, afgørelser og behandling af borgerne. Kontakt i stedet Folketingets Ombudsmand.

klag over virksomheder

Du skal benytte vores klageformular for at klage. Du kan ikke gemme klageformularen undervejs, så du skal sørge for at have relevante oplysninger klar, fx virksomhedens CVR-nummer mv. Du vil også blive bedt om at vedhæfte filer som dokumentation eller bevis for det, som du klager over. Hvis du bruger NemID til at oprette formularen, bliver dine kontaktoplysninger udfyldt automatisk. Har du ikke NemID, eller ønsker du selv at udfylde dine kontaktoplysninger, kan du udfylde formularen uden NemID.

Gå til klageformular >

Stil spørgsmål om markedsføring

Du skal benytte vores spørgeformular for at stille spørgsmål. Du kan ikke gemme formularen undervejs, så du skal sørge for at have relevante oplysninger klar, fx virksomhedens CVR-nummer mv. Hvis du bruger NemID til at op-rette formularen, bliver dine kontaktoplysninger udfyldt automatisk. Ønsker du selv at udfylde kontaktoplysningerne, fx fordi det er virksomhedens kontaktoplysninger, kan du udfylde formularen uden NemID.

Gå til kontaktformular >

Anmod om aktindsigt

Du kan anmode om aktindsigt i sager og dokumenter hos Forbrugerombudsmanden. Du skal benytte vores formular til anmodning om aktindsigt. Du kan ikke gemme formularen undervejs, så du skal sørge for at have relevante oplysninger klar, fx sagsnummeret på den sag du ønsker aktindsigt i. Hvis du bruger NemID til at oprette formularen, bliver dine kontaktoplysninger udfyldt automatisk. Har du ikke NemID, eller ønsker du selv at udfylde kontaktoplysningerne, kan du udfylde formularen uden NemID.

Gå til formular med anmodning om aktindsigt >

Hvad sker der med din klage?

Forbrugerombudsmanden kan desværre ikke tage alle klager op over for virksomhederne. Din henvendelse vil indgå i vores vurdering af, hvilke klager og problemstillinger vi skal prioritere at behandle. Hvis vi tager din klage op over for virksomheden, vil vi orientere dig om det.

Kan jeg være anonym?

Når du klager til Forbrugerombudsmanden, skal du som udgangspunkt oplyse navn, telefonnummer mv. Hvis Forbrugerombudsmanden tager klagen op over for virksomheden, har virksomheden som udgangspunkt ret til at se din klage, og ofte sender vi den til virksomhedens orientering. Men du kan naturligvis skrive en mail til os uden at oplyse dit navn og dine kontaktoplysninger.

Har du supplerende oplysninger til en klage eller et spørgsmål, som du allerede har indsendt?

Du skal ikke udfylde en ny formular, hvis du ønsker at sende supplerende oplysninger eller dokumenter efter at have sendt en klage eller et spørgsmål via vores formularer. Du kan skrive til os på fosekretariat@forbrugerombudsmanden.dk eller sende det til Forbrugerombudsmanden, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby og oplyse det løbenummer du fik, da du sendte formularen. Så tager vi de nye oplysninger med i vores vurdering.

Kontaktoplysninger >
Klag over spam >
Få en forhåndsbesked >

 

 

Kunne du bruge siden?