Skip navigation

Pressemeddelelser

Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.

 

Gå til Diskoteker betaler bøder for alkoholreklamer rettet mod unge

13. september 2021

Diskotekerne Crazy Daisy i Næstved og Buddy Holly i Struer betaler bøder på henholdsvis 30.000 og 20.000 kroner for at benytte alkohol i reklamer rettet mod unge under 18 år.

Gå til Parkeringsselskab betaler penge tilbage til forbrugere

02. september 2021

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at parkeringsselskabet Apcoa har haft en urimelig betalingsmetode på flere af selskabets parkeringspladser. Apcoa tilbagebetaler nu penge til forbrugere, som er blevet opkrævet for meget for deres parkeringer.

Gå til En virksomhed betaler bøde på 50.000 kr. for at have reklameret for elektroniske cigaretter

30. august 2021

En virksomhed, der sælger elektroniske cigaretter, har betalt en bøde på 50.000 kroner for at overtræde forbuddet mod at reklamere for elektroniske cigaretter. Virksomheden havde reklameret for elektroniske cigaretter og tilhørende produkter på sin hjemmeside og sociale medier, samt i et radiospot.

Gå til Forbrugerombudsmanden politianmelder Easy Park

26. august 2021

Forbrugerombudsmanden politianmelder Easy Park for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har Easy Park blandt andet skjult, at der betales et gebyr til Easy Park på 15 procent oven i parkeringsprisen, når forbrugerne anvender Easy Parks app.

Gå til Fauna Energi igen politianmeldt for ulovligt telefonsalg

25. august 2021

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt energiselskabet Fauna Energi (tidl. Norström) for vildledning og ulovlige opkald til et stort antal forbrugere. Det er tredje gang inden for under et år, at selskabet bliver politianmeldt.

Gå til Teleselskab har ulovligt beholdt kunders tilgodehavender

29. juli 2021

Teleselskabet Telenabler ApS har haft en praksis om kun at tilbagebetale forudbetalte beløb til de kunder, der har opsagt deres abonnement, hvis det overskydende beløb oversteg 100 kroner. Det er i strid med forbrugeraftaleloven og god markedsføringsskik ikke at tilbagebetale beløb, som forbrugeren har krav på efter opsigelse.

Gå til Forbrugerombudsmanden orienterer teleselskaber: ”Fri data” er lig ubegrænset dataforbrug

20. juli 2021

Teleselskaber må kun bruge udsagnet ”fri data” i deres markedsføring, hvis de giver kunden adgang til et ubegrænset dataforbrug. Teleselskaber må dog gerne forhindre misbrug.

Gå til Forbrugerombudsmanden politianmelder Philip Morris for ulovlig tobaksreklame

16. juli 2021

Forbrugerombudsmanden vurderer, at Philip Morris har overtrådt tobaksreklameloven ved at reklamere for det røgfrie tobaksprodukt IQOS. Forbrugerombudsmanden har nu anmeldt tobaksproducenten til politiet.

Gå til Forbrugerombudsmanden har revideret sin vejledning om konkurrencer på nettet

21. juni 2021

Gennem de seneste par år har Forbrugerombudsmanden set en markant stigning i antallet af klager over ulovligt telefonsalg. I nogle tilfælde har forbrugerne uden at være klar over det selv givet samtykke til at modtage opkaldene, da de har deltaget i konkurrencer på nettet. Forbrugerombudsmanden reviderer nu sin vejledning om reglerne på området.

Gå til Flere netbutikker trækker beløb for tidligt

17. juni 2021

Forbrugerombudsmanden har det seneste år modtaget en række klager fra forbrugere, som har fået trukket penge for en vare, før varen er afsendt eller udleveret. Det er i strid med god markedsføringsskik at trække penge fra en kundes konto, før varen er overleveret til fragtfirmaet eller udleveret til kunden selv ved ”klik og hent”.

 

 

Diktafon

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.