Pressemeddelelser

Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.

 

Politianmeldelse for at vildlede om projektlejligheders størrelse

19. juni 2018

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt NPV A/S og Ejendomsmægler Niels Hald Amager A/S for at vildlede købere om arealet på projektlejlighederne i ”Strandgården” på Amager.

Forbrugerombudsmanden overvejer gruppesøgsmål mod Husejernes Forsikring

14. juni 2018

Forbrugerombudsmanden vurderer muligheden for at anlægge et gruppesøgsmål på vegne af kunder, der har lidt tab, efter at Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS gik konkurs i 2016. Et gruppesøgsmål vil i givet fald ikke omfatte alle selskabets kunder.

Invitation til informationsmøde om skjult reklame

08. juni 2018

I foråret 2017 holdt Forbrugerombudsmanden et informationsmøde om vores praksis i sager om skjult reklame.

Lånefirmaet LånLet ApS idømt bøde på 10.000 kroner

06. juni 2018

Retten på Frederiksberg har idømt lånefirmaet LånLet ApS en bøde på 10.000 kroner for ikke at oplyse prisen på et lån i markedsføringen af lånet. At markedsføringen blev foretaget af en af LånLets samarbejdspartnere fritog ikke LånLet for ansvaret for indholdet af markedsføringen. Forbrugerombudsmanden politianmeldte lånefirmaet i oktober 2016.

Nordiske forbrugermyndigheder samarbejder om en styrket forbrugerbeskyttelse

30. maj 2018

Forbrugerhåndhævelsesmyndighederne i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige mødtes den 23. – 25. maj 2018 i Reykjavik, Island, for at diskutere fælles udfordringer og håndhævelsesstrategier. Det nordiske samarbejde vil blive udviklet yderligere for at stoppe ulovlig markedsføring og urimelige kontraktvilkår i de nordiske lande.

Forbrugerombudsmanden til ViaBills kunder: Kræv gebyrer tilbagebetalt

30. maj 2018

Forbrugslånsudbyderen ViaBill, der i april 2018 blev dømt til at tilbagebetale ulovligt opkrævede gebyrer, har oplyst, at reminder-gebyrerne kun vil blive betalt tilbage, hvis de enkelte forbrugere stiller krav om det. Forbrugerombudsmanden anbefaler derfor forbrugerne at skrive til ViaBill og kræve betalte reminder-gebyrer tilbage.

Databeskyttelsesforordningens betydning for samtykker til markedsføring

25. maj 2018

Forbrugerombudsmanden har fået en række henvendelser og spørgsmål om markedsføringsloven og den nye databeskyttelsesforordning, der træder i kraft den 25. maj 2018. Hvis en virksomhed allerede overholder markedsføringsloven i forhold til sine abonnenter, er den godt på vej.

Forbrugerombudsmanden nedlægger forbud mod salg af opgavebesvarelser

23. maj 2018

Fixminopgave.dk skal omgående stoppe med at sælge opgave- og eksamensbesvarelser. Det har Forbrugerombudsmanden meddelt virksomheden, og sagen bliver nu indbragt for Sø- og Handelsretten.

Danica Pension handlede ikke i strid med god skik

17. maj 2018

Højesteret har frifundet Danica Pension for at have handlet i strid med god skik, da pensionsselskabet beregnede en kundes løbende ydelse for tabt erhvervsevne. Forbrugerombudsmanden havde rejst sagen på vegne af kunden.

Det er vildledende at markedsføre solarielys som sundt

17. maj 2018

Virksomheden Clubtan skrev på sin hjemmeside, at solariesol er livsnødvendig og nedsætter risikoen for cancer, men det må virksomheden ikke, for det er vildledende markedsføring, vurderer Forbrugerombudsmanden.

 

 

Diktafon

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.