Pressemeddelelser

Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.

 

Black Friday-tilbud var vildledende

30. oktober 2017

Forbrugerombudsmanden indskærper over for tre store butikskæder, at deres prismarkedsføring skal være retvisende. De tre butikker tilbød rabatter på 20 – 50 % på udvalgte varekategorier i anledning af Black Friday i 2016, men de oplyste besparelser var baseret på et vildledende grundlag.

MetroXpress ændrer praksis for reklamemarkering efter forhandling med Forbrugerombudsmanden

24. oktober 2017

Gratisavisen MetroXpress havde vist virksomheders logoer i forbindelse med artikler. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var det ikke tydeligt for læseren, at hensigten med artiklerne var at reklamere for virksomhederne. Teksterne var derfor ikke markeret tilstrækkeligt tydeligt som annoncer.

Forbrugerombudsmanden politianmelder pibebutikker

17. august 2017

To pibebutikker har reklameret for deres piber og andre tobaksvarer på sociale medier, men det er ulovligt at reklamere for tobaksvarer – også på internettet. Nu har Forbrugerombudsmanden politianmeldt pibebutikkerne.

Datingside idømt bøde på 50.000 kroner

21. juli 2017

Retten i Viborg har idømt Babel ApS, der står bag datingsiden single.dk, en bøde på 50.000 kroner for vildledning i forbindelse med markedsføringen af et såkaldt Guldmedlemskab. Ud over bøden på 50.000 kroner konfiskeres 10.000 kroner i udbytte fra den ulovlige markedsføring.

Begrænset adgang til at ændre forbrugernes abonnementsaftaler

13. juli 2017

DONG Energy har efter forhandlinger med Forbrugerombudsmanden ændret deres vilkår om, hvornår DONG kan ændre fx prisen for levering af el og naturgas til forbrugere.

Estisk domstol lukker alle sager mod de danske forbrugere om betaling for ”bilvurderinger”

10. juli 2017

Via en estisk domstol forsøgte det estiske advokatfirma Storm & Mets OÜ at kræve betaling af forbrugere for bilvurderinger fra hjemmesiden www.bilenspris.com, selvom Sø- og Handelsretten allerede havde slået fast, at opkrævningerne var uberettigede.

Forbrugerombudsmanden: Lav klare aftaler om delvis fortrydelse

06. juli 2017

Forbrugere kan kun fortryde dele af et netkøb, hvis det er aftalt med netbutikken. Det vurderer Forbrugerombudsmanden i et nyt notat og opfordrer samtidigt forbrugere og netbutikker til at lave klare aftaler om vilkårene for at fortryde dele af købet.

Dealsite betaler bøde for vildledende reklame

04. juli 2017

Dealsitet Dealhunter A/S betaler 50.000 kroner i bøde for at vildlede forbrugerne i sin markedsføring af fire sushi-deals.

Øget beskyttelse mod vildledning i nye retningslinjer for prismarkedsføring

03. juli 2017

Sammen med Forbrugerrådet Tænk og en række erhvervs- og brancheorganisationer har Forbrugerombudsmanden revideret og opdateret sine retningslinjer for prismarkedsføring. Forbrugerombudsmanden forventer, at de nye retningslinjer vil skabe større klarhed og styrke beskyttelsen mod vildledende sparbudskaber. Retningslinjerne træder i kraft den 1. september 2017.

Rejseselskaber bag Pragture får bøder for reklamer

30. juni 2017

Tre virksomheder bag rejser for unge til Prag er blevet dømt for at have brugt alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år.