Afgørelse


22/05352

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 5
  • 6

En virksomhed kunne ikke lovligt bruge udsagnet ”recycled plastic” om et plastikprodukt

Forbrugerombudsmanden udtalte, at det ikke ville være lovligt at anvende udsagnet ”recycled plastic” om et plastikprodukt, der bestod af op til 55% genanvendt plastik.

En virksomhed, der blandt andet solgte plastikprodukter, ønskede at markedsføre sine produkter med udsagnet ”recycled plastic”. Virksomheden bad derfor Forbrugerombudsmanden om at vurdere et påtænkt markedsføringstiltag.

Markedsføringstiltaget indebar, at virksomheden blandt andet benyttede udsagnet ”recycled plastic” med stor skrift på deres produkt, mens det med småt var uddybet, at produktet bestod af op til 55% genanvendt plastik.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at fordi plastikproduktet bestod af op til 55% genanvendt plastik, ville det være vildledende at benytte udsagnet ”recycled plastic”. Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at gennemsnitsforbrugeren måtte forstå formuleringen i udsagnet som en tilkendegivelse af, at plastikproduktet var lavet udelukkende – eller som minimum altovervejende – af genanvendt plastik. Når produktet faktisk bestod af op til 55% genanvendt plastik, var det ikke tilstrækkeligt til at kalde et plastikprodukt for ”recycled”. Forbrugerombudsmanden henviste i den forbindelse til vildledningsforbuddet i markedsføringslovens §§ 5 og 6 samt til sin Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.

Kvikguiden er en forkortet udgave af Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v., der uddyber, hvad de erhvervsdrivende skal være opmærksomme på, når de markedsfører sig med miljøudsagn og etiske udsagn.

Virksomheden ville også anvende udsagnet ”I am organic on the inside” om produktet. Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden lovligt kunne markedsføre sig med dette udsagn, såfremt virksomheden kunne dokumentere, at indholdet af produktet rent faktisk var økologisk.