Skip navigation

Beskeder sendt via chatbots var i strid med spamforbuddet

01. maj 2019

Sag

Det var i strid med spamforbuddet at kontakte forbrugere via Facebooks messenger-funktion uden et forudgående samtykke til markedsføring. En kommentar fra en forbruger på en virksomheds Facebook-opslag var ikke et samtykke fra forbrugeren til efterfølgende kontakt.

En datingside havde ved hjælp af en såkaldt chatbot kontaktet personer, der havde interageret med datingsidens opslag på Facebook ved at kommentere et opslag. Henvendelserne gennem chatbot’en var sendt via Facebook Messenger. Forbrugerombudsmanden vurderede, at henvendelserne var elektronisk post og med henblik på markedsføring, og der var derfor tale om henvendelser sendt i strid med spamforbuddet.

Det ændrede ikke Forbrugerombudsmandens vurdering, at forbrugerne forinden havde kommenteret på et af virksomhedens Facebook-opslag. En kommentar på et opslag er ikke et samtykke til, at virksomheden må sende markedsføring til forbrugeren.

Forbrugerombudsmanden indskærpede markedsføringslovens § 10, stk. 1 om uanmodede elektroniske henvendelser (spamforbuddet) over for datingsiden.

Sagsnummer: 18/07628

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende §10

Kunne du bruge siden?