Skip navigation

Anmeldelser af spiludbydere var skjult reklame

12. juni 2019

Sag

Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne om skjult reklame over for to spiludbydere, der havde betalt casinoportaler for at lede trafik til spiludbydernes hjemmesider via reklamelinks i anmeldelser af spiludbyderne og deres produkter.

To spiludbydere havde indgået aftale med fem portaler, der anmeldte casinoer på nettet, om at betale portalerne for at lede trafik fra deres hjemmesider hen til spiludbydernes hjemmesider ved brug af reklamelinks, som spiludbyderne stillede til rådighed.

Betalingen bestod i, at casinoportalerne modtog provision fx for hver forbruger, der klikkede på et link, oprettede sig som bruger via linket og/eller købte spiludbyderens produkter via linket. Dette gjorde det muligt for casinoportalerne at have spiludbyderne som en indtjeningskilde.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at betalingsformen skabte et incitament for casinoportalerne til at omtale spiludbyderne og deres produkter positivt i deres anmeldelser samt en interesse i at anvende anmeldelserne som et redskab til at få flest mulige forbrugere til at klikke på de reklamelinks, som førte til spiludbydernes hjemmesider.

Det var derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at der ikke kun var en kommerciel hensigt med de reklamelinks, som spiludbyderne stillede til rådighed for portalerne, men at der også var en kommerciel hensigt med anmeldelserne, der indeholdt disse reklamelinks.

Det var derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at det var i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 4, at det ikke fremgik klart, at der var en kommerciel hensigt med anmeldelserne af spiludbyderne og deres produkter.

Derfor indskærpede Forbrugerombudsmanden markedsføringslovens § 6, stk. 4, sammenholdt med § 8 over for spiludbyderne.

Sagsnummer: 18/05040 og 18/05041

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende § 6, stk. 4

Kunne du bruge siden?