Lån

Markedsføring af låneomkostninger

Markedsføringslovens § 18 forpligter virksomheder til at give bestemte oplysninger i deres markedsføring af pengelån (kreditaftaler), hvis markedsføringen indeholder oplysninger om lånets omkostninger.

Hvis virksomheden oplyser en talstørrelse for bare ét af følgende punkter i sin markedsføring, så gælder markedsføringslovens § 18, og virksomheden har derfor oplysningspligt efter bestemmelsen:

  • Lånets rente (debitorrenten)
  • Lånets pålydende rente
  • Lånets ydelse
  • Gebyrer eller andre kreditomkostninger
  • Lånets årlige omkostninger i procent (ÅOP)

Oplysningspligten gælder også, hvis virksomheden fx skriver:

  • Kreditten er ”rentefri”
  • Der er ”nul” gebyrer
  • Der er ”intet gebyr for oprettelse”

Virksomheden har til gengæld ikke oplysningspligt efter § 18, hvis den fx blot skriver:

  • Renten er ”attraktiv”
  • Kreditten er ”billig”
  • Omkostningerne er ”lave”
  • Lån 25.000 kr. til en fast lav rente

Når en virksomhed har oplysningspligt efter § 18, skal den vise følgende standardoplysninger i sin markedsføring:

  • Lånets rente (debitorrenten)
  • Lånet årlige omkostninger i procent (ÅOP)
  • Lånets ydelse
  • Lånets løbetid
  • Udbetaling (ved kreditkøb)
  • Kontantpris (ved kreditkøb)
  • Det samlede tilbagebetalingsbeløb
  • Lånets samlede kreditomkostninger

Virksomheden har pligt til at vise standardoplysningerne klart, kort og på en fremtrædende måde i markedsføringen. For at leve op til kravene i § 18 er det fx vigtigt, at standardoplysningerne er vist, så forbrugeren umiddelbart får øje på dem. Kravet om, at oplysningerne skal gives fremtrædende, er fx ikke opfyldt, hvis forbrugeren skal klikke på et link for at finde oplysningerne. Standardoplysningerne må heller ikke gives i et upræcist sprog eller være blandet sammen med andre oplysninger.

Virksomheden skal vise standardoplysningerne ved hjælp af et repræsentativt eksempel. Indholdet af virksomhedens markedsføring bestemmer, hvad der er et repræsentativt eksempel. Hvis virksomheden fx vil markedsføre et bestemt lånebeløb til en bestemt ydelse, skal eksemplet med standardoplysningerne tage udgangspunkt heri. Vil virksomheden markedsføre flere lån og vise ydelsen for de forskellige lån, så skal virksomheden vise et eksempel med standardoplysninger for hvert lån. Markedsfører virksomheden ydelserne ved køb af forskellige varer på kredit, skal virksomheden give et eksempel for hver vare. Hvis virksomheden markedsfører et lånebeløb og viser en procentsats, skal standardoplysningerne i eksemplet tage udgangspunkt i de vilkår, som forbrugeren typisk får ved en kredit med denne rente.

Hvis en virksomhed ikke overholder sin oplysningspligt efter § 18, så er det en overtrædelse af markedsføringsloven, der kan straffes med en bøde.

Forbrugerombudsmanden har udgivet en vejledning om oplysningskravene i markedsføringslovens § 18.

 

Vejledning

Markedsføring af forbrugerkredit

Find vejledningen her
Kravet om, at oplysningerne skal gives fremtrædende, er fx ikke opfyldt, hvis forbrugeren skal klikke på et link for at finde oplysningerne.

Relaterede sager

Se alle