Skip navigation

Artikel -

Uanset om du er forbruger eller erhvervsdrivende kan du henvende dig, hvis du uanmodet har modtaget henvendelser via mail eller sms.

Uanset om du er forbruger eller erhvervsdrivende, kan du klage til Forbrugerombudsmanden, hvis du har modtaget markedsføring via mail, sms eller anden elektronisk post, som du ikke har bedt om.

Det er spam, når du elektronisk modtager henvendelser med markedsføring fra virksomheder, som du ikke har givet tilladelse til at kontakte dig. Der er tale om spam (i lovens forstand), hvis henvendelsen indeholder følgende elementer:

  • Henvendelsen er sendt ud af en virksomhed
  • Henvendelsen er sendt via ”elektronisk post”, fx mail, sms og visse henvendelser på de sociale medier
  • Henvendelsen indeholder markedsføring (reklame)
  • Du har ikke sagt ja tak til at modtage markedsføring fra virksomheden

Læs om reglerne for spam >

SEND DIN KLAGE

Du kan klage over spam ved at videresende spamhenvendelsen direkte til os. Du vil derefter modtage et autosvar, hvori du finder et link til en klageformular. Her vil vi gerne have, at du uddyber din klage og sender os de oplysninger, vi har brug for. I klageformularen kan du kun klage over én virksomhed ad gangen. 

Hvis virksomheden, der bliver markedsført i spamhenvendelsen, er etableret i Danmark skal du videresende spamhenvendelsen til dansk@spamklage.dk

Hvis virksomheden, der bliver markedsført i spamhenvendelsen, er etableret uden for Danmark, skal du videresende spamhenvendelsen i int@spamklage.dk  

Bemærk at det ikke er muligt at sende mails over 3 MB. Hvis din mail fylder mere end 3 MB, skal filen komprimeres til mindre MB, før den kan sendes.

Hvis du vælger at klage til Forbrugerombudsmanden, skal du være opmærksom på, at dine oplysninger registreres i vores IT-system. Det betyder, at du har nogle rettigheder i forbindelse med vores sagsbehandling. Du kan læse mere om dine rettigheder her: Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik

DET KAN DU IKKE KLAGE OVER

Du kan ikke klage over virus eller phishing. Mange oplever at få henvendelser fra personer, der udgiver sig for at være fra fx SKAT eller Visa. Disse henvendelser vil ofte forsøge at lokke personlige oplysninger som kontonummer eller cpr-nummer ud af modtageren. Modtager du sådanne henvendelser, skal du henvende dig til politiet, da der i de fleste tilfælde vil være tale om bedrageri. Det samme gælder de såkaldte Nigeria-breve.  

HVAD SKER DER MED DIN KLAGE?

Forbrugerombudsmanden modtager cirka 20.000 spamklager om året. Medarbejdere hos Forbrugerombudsmanden gennemgår løbende spampostkasserne med henblik på at tage sager op. Vi har af ressourcemæssige årsager desværre ikke mulighed for at tage alle sager op til behandling. De klager, vi modtager, giver os imidlertid meget bedre muligheder for at gribe ind over for de groveste tilfælde. Vi kan desværre ikke give alle klagere et individuelt svar.

Når vi tager en sag op over for en virksomhed, vil vi ud fra en konkret vurdering tage stilling til, om Forbrugerombudsmanden skal indgive politianmeldelse med henblik på at få virksomheden idømt en bøde, eller om der skal ske andre tiltag.

Gå til afsnit:

 

Sidst opdateret: 24. maj 2018

Kunne du bruge siden?