Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
13/13259

Lovgivning

  • 3

Virksomhed betaler 280.000 kr. for vildledning

En centerforening reklamerede på bannere i centret og i medierne med 20 % på alle varer. Rabatten gjaldt dog ikke alle varer, hvilket centerforeningen havde oplyst med meget lille skrift på bannerne og i annoncerne. Forbrugerombudsmanden politianmeldte centerforeningen, som vedtog en udenretlig bøde på 280.000 kr.

På bannere, der hang i butikscentret i november 2013, stod der med stor skrift ”Momsfri butik, 20 % på alle varer”. Og i to avisannoncer blev forbrugerne lovet ”… 20 % i butikkerne her” efterfulgt af en liste over de pågældende butikker.

Dog var varer, der i forvejen var nedsatte, samt udvalgte varer og varer købt med anden rabatordning undtaget rabatten. Det fremgik kun med meget lille skrift nederst på bannerne og i avisannoncerne.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugerne meget nemt kunne overse forbeholdet, og at City 2’s markedsføring af rabatten dermed var vildledende.

Centerforeningen erkendte de faktiske forhold og vedtog en bøde på 280.000 kr., som efter fast praksis var fastsat til det dobbelte af de markedsføringsomkostninger, som centerforeningen havde haft til kampagnen.