Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
14/02989

Lovgivning

  • 3

Oprettelsesgebyr på 49 kr. for mobilabonnement skulle fremhæves

Et mobilselskab markedsførte på sin hjemmeside et mobilabonnement til 0 kr., mens der længere fremme i bestillingsprocessen fremgik et oprettelsesgebyr på 49 kr. Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse, rettede selskabet siden og tilbagebetalte gebyret til personer, der havde tegnet abonnement i den givne markedsføringsperiode.

Efter markedsføringslovens § 3, stk. 1, må en erhvervsdrivende ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd på markedet.

Selskabet rettede i første omgang siden, så oprettelsesgebyret fremgik med mindre skrift længere nede på siden. Da Forbrugerombudsmanden fortsat fandt præsentationen af mobilabonnementet vildledende rettede selskabet hjemmesiden, så mobilabonnementet ikke længere blev markedsført til 0 kr. og så oprettelsesgebyret på 49 kr. fremgik sammen med de øvrige væsentlige oplysninger om abonnementet.

Forbrugerombudsmanden afsluttede herefter sagen uden yderligere tiltag.