Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
15/00629

Lovgivning

  • 3

Markedsføring på farvede prisskilte var vildledende

Forbrugerombudsmanden meddelte en dagligvarekæde, at det var vildledende at give forbrugerne indtryk af, at varer med gule prisskilte var nedsat i pris, når det ikke gjaldt alle varer.

En dagligvarebutik havde i deres indgangsparti et skilt, hvorpå det stod beskrevet, at priserne på hvide skilte var faste lave priser, mens priserne på gule skilte var varer fra tilbudsavisen eller ekstra nedsatte varer.  

En forbruger havde imidlertid konstateret, at der var varer markedsført med et gult skilt, dvs. hvor varen skulle være nedsat i pris, men hvor prisen var den samme som den faste lave pris på et hvidt skilt et andet sted i butikken.

Forbrugerombudsmanden fandt, at det var vildledende i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1, at give forbrugerne indtryk af, at varer med gule prisskilte var nedsat i pris, uden det var tilfældet. Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for dagligvarekæden.