Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
13/13174

Lovgivning

  • 3

Kampagner med livsstilsundersøgelser og produkttests må ikke skjule vilkår om tilmelding til betalingsabonnementer

Det er vildledende i strid med markedsføringslovens § 3, når betingelser om tilmelding til et betalingsabonnement ikke fremgår klart og tydeligt af kampagnen.

Et online marketing firma havde i seks kampagner lovet forbrugere gratis gaver, hvis de deltog i en livstilsundersøgelse eller ansøgte om at blive produkttestere.

Forbrugerne blev dog ikke oplyst klart og tydeligt om, at de ved at bestille en gave og betale et mindre beløb i porto med deres kreditkort samtidigt blev tilmeldt et løbende betalingsabonnement til flere hundrede kroner per måned. Oplysningen om abonnementet fremgik kun allernederst på kampagnesiderne under gavebestillingsknappen og efter, at forbrugerne havde besvaret en lang række spørgsmål.

Firmaet betalte en bøde på 190.000 kr. for de seks kampagner og for at have opfordret forbrugerne til at klikke ind på kampagnerne i to vildledende annoncer på Facebook. Derudover havde firmaet sendt vildledende sms’er til 15 forbrugere og en vildledende mail til en forbruger. Mailen oplyste, at forbrugeren var den heldige vinder af et gavekort, selvom der reelt var tale om en abonnementsfælde.