Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
16/02460

Lovgivning

  • 1

Rejsebureau sendte ulovlig opfordring til positive brugeranmeldelser

Et rejsebureau rettede ind, efter Forbrugerombudsmanden havde afgjort, at rejsebureauet handlede i strid med god markedsføringsskik ved at opfordre kunder til at skrive positive brugeranmeldelser mod at deltage i en konkurrence om en skirejse.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over et rejsebureau, som havde sendt e-mails til rejsebureauets kunder med oplysning om, at kunderne kunne vinde en skirejse med alt betalt, hvis de skrev ”den bedste brugeranmeldelse” af rejsebureauet.

Rejsebureauet oplyste, at formålet med mailen var at få flest mulige anmeldelser, og at der ville blive trukket lod blandt alle brugeranmeldelser.

Forbrugerombudsmanden vurderede dog, at præmiering af ”den bedste brugeranmeldelse” kunne motivere kunder til at skrive overdrevent positive anmeldelser, der i sidste ende kunne vildlede forbrugere. Derfor havde rejsebureauet efter Forbrugerombudsmandens vurdering handlet i strid med god markedsføringsskik.

Rejsebureauet rettede efterfølgende ordlyden af deres e-mail om brugeranmeldelser, så modtagerne af e-mailen ikke blev opfordret til at skrive ”den bedste anmeldelse”, men til at anmelde Nortlander med mulighed for at vinde en skiferie.

Forbrugerombudsmanden forudsatte, at rejsebureauet for fremtiden ville overholde reglerne men bemærkede, at det burde fremgå af anmeldelserne, at anmelderne deltog i en konkurrence om at vinde en skiferie.