Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
15/12355

E-mails med opfordring til brugeranmeldelse var ikke i strid med loven

En virksomhed spurgte Forbrugerombudsmanden, om virksomheden lovligt kunne sende e-mails til deres kunder med en opfordring til brugeranmeldelse, selvom kunderne ikke havde givet deres samtykke til det.

Forbrugerombudsmanden oplyste til virksomheden, at det ikke er lovligt at sende e-mails til nogen med henblik på afsætning, medmindre modtageren har givet sit samtykke hertil. Det følger af markedsføringslovens § 6, stk. 1.

Det afgørende er dog, om e-mailen er sendt i afsætningsøjemed. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er en e-mail med opfordring til brugeranmeldelse ikke omfattet af markedsføringslovens § 6, hvis ikke indholdet af e-mailen har til formål at skabe afsætning, imageopbygning eller lignende for afsenderen over for modtageren. Det vil være lovligt at inkludere virksomhedens navn i e-mailen.

Det var Forbrugerombudsmanden vurdering, at der ikke var tale om en e-mail sendt i afsætningsøjemed, og virksomheden kunne derfor lovligt sende e-mails med opfordring til brugeranmeldelse, selvom modtageren ikke på forhånd havde sagt ja til at modtage en sådan e-mail.

Selvom e-mailen efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke var omfattet af markedsføringslovens § 6, gjorde Forbrugerombudsmanden dog virksomheden opmærksom på, at e-mails med opfordring til brugeranmeldelser vil være i strid med markedsføringslovens § 1, hvis modtageren udtrykkeligt har frabedt sig yderligere henvendelser fra virksomheden.

Som belønning for at anmelde virksomheden på en brugeranmeldelsesplatform, deltog modtageren af e-mailen i ”månedens lodtrækning”. Forbrugerombudsmanden henviste til kommentarerne til afsnit 7 i retningslinjerne for offentliggørelse af brugeranmeldelser, hvoraf det fremgår, at virksomheder bør være tilbageholdende med at tilbyde modydelser, fx deltagelse i konkurrencer som belønning for indgivelse af brugeranmeldelser, da det vil øge risikoen for en anden og mere positiv bedømmelse, end når der ikke tilbydes en sådan fordel.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ville en sådan belønning ikke udløse en overtrædelse af markedsføringslovens regler, hvis virksomheden i e-mailen gjorde det tydeligt for modtagerne, at de ville deltage i lodtrækningen uanset, om de skrev en positiv eller negativ brugeranmeldelse.