Afgørelse

Sagsnummer
23/10378

Lovgivning

  • 6
  • 5
  • 13

En virksomhed kunne lovligt anvende sin egen mærkningsordning for feriehuse, der lever op til en række krav til energiforbedrende tiltag, i sin markedsføring.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at en brancheforening og dennes medlemmer lovligt kunne anvende sin egen mærkningsordning for feriehuse i sin markedsføring, såfremt der bliver etableret en effektiv og uafhængig instans til at kontrollere, at feriehusene opfylder ordningens krav, og såfremt forbrugerne gives en række supplerende oplysninger om ordningen.

En brancheforening anmodede Forbrugerombudsmanden om at vurdere lovligheden af en mærkningsordning for feriehuse, der lever op til en række krav til energiforbedrende tiltag. Kravene til mærkningsordningen var udviklet af en ekstern rådgiver og blev endeligt verificeret af en tredjepart, som begge var uvildige og med speciale inden for energirenovering og -forbedringer.

Kravene i mærkningsordningen var baseret på tekniske vurderinger af, hvilke aktiviteter og tekniske anlæg i feriehuse, der typisk benytter mest energi under udlejningen/brugen, samt hvilke krav der kan stilles til disse for at reducere energiforbruget. Mærkningsordningen var inddelt i tre niveauer indeholdende forskellige krav, som de enkelte feriehuse skal leve op til for at få mærket.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at brancheforeningen og dennes medlemmer lovligt kunne anvende mærkningsordningen i markedsføringen af feriehuse, der lever på til ordningens krav til energiforbedring. Forbrugerombudsmanden lagde i vurderingen til grund, at selv de feriehuse, der opfylder kravene til ordningens laveste niveau har kvalitative fortrin frem for andre tilsvarende feriehuse. Forbrugerombudsmanden lagde også vægt på, at kravene i ordningen er objektive samt fokuserer på de vigtigste aspekter af energiforbruget, der gør kravene relevante.

Imidlertid udtalte Forbrugerombudsmanden, at lovligheden af mærkningsordningen forudsætter, at der bliver etableret en effektiv og uafhængig instans til at kontrollere, at feriehusene opfylder ordningens krav. Dertil forudsætter lovligheden, at forbrugerne bliver oplyst om betydningen af mærkningsordningen, herunder hvilke krav det pågældende feriehus opfylder. Denne information kan fx gives med et link ved mærket til uddybende information om ordningen på virksomhedens hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden henviste til vildledningsbestemmelserne i markedsføringslovens §§ 5 og 6, sammenholdt med § 8, og dokumentationskravet i § 13. Forbrugerombudsmanden henviste endvidere til kapitel 10 om mærkningsordninger i sin vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. Se også Forbrugerombudsmanden kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring, der er en forkortet udgave af vejledningen.