Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
09/00914

Lovgivning

  • 6

Advarsel mod opkald om rejsetilbud

Forbrugerombudsmanden rådede til forsigtighed med at videregive kreditkortoplysninger m.m. til udenlandske rejseudbydere, som kontaktede forbrugere med rejsetilbud, da der kunne være tale om fup-rejser.

Forbrugerombudsmanden blev i januar 2009 gennem pressen og henvendelser fra forbrugere opmærksom på, at en ny bølge af opringninger fra amerikanske rejseudbydere nåede ud til de danske forbrugere. I den forbindelse rådede Forbrugerombudsmanden forbrugerne til at være varsomme med at tage imod tilbuddet.

Fremgangsmåden ved opkaldene var typisk, at en kvinde på engelsk fortæller, at man har vundet en rejse. Ofte viser det sig dog, at man ikke har vundet andet end muligheden for at få et godt tilbud.

Forudsætningen for at få tilbuddet eller gevinsten er, at man videregiver sine konto- og kreditkort-oplysninger til firmaet for, efter deres udsagn, at dække fx skatter og afgifter, flyrejsen til destinationen eller lignende.

I andre tilfælde mente forbrugeren ikke at have accepteret andet end at få tilbuddet på skrift. Alligevel havde firmaet hævet et større beløb på forbrugerens konto på baggrund af de afgivne kreditkort-oplysninger.

I 2005 oplevede Danmark en lignende bølge af henvendelser om potentielle fup-rejser.