Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
09/04061

Lovgivning

  • 17 22
  • 9 16
  • 28 29
  • Forbrugeraftaleloven 2004 - ophævet

Den erhvervsdrivende skal tilbagebetale fragt, når forbrugeren fortryder købet

En erhvervsdrivende skrev på sin hjemmeside, at forbrugeren ikke ville få refunderet omkostningerne ved fragten af varen fra den erhvervsdrivende til forbrugeren, hvis forbrugeren fortrød købet. Det var i strid med forbrugeraftaleloven.

Den erhvervsdrivende havde en internetbutik og skrev på sin hjemmeside, at hvis forbrugeren fortrød købet, ville forbrugeren få refunderet købesummen eksklusive fragt.

Forbrugerombudsmanden meddelte den erhvervsdrivende, at det følger af forbrugeraftaleloven, at når forbrugeren fortryder et køb ved fjernsalg, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale hele det modtagne beløb fra forbrugeren, dvs. også omkostningerne ved fragten af varen fra den erhvervsdrivende til forbrugeren.

Den erhvervsdrivende ændrede sine handelsvilkår, så de var i overensstemmelse med forbrugeraftaleloven.