Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
11130/5-68

Lovgivning

  • 1
  • 8

Trailere for film og spil må ikke være egnet til at forskrække børn

Et barn blev forskrækket over voldelige scener i trailere for film og spil, der blev vist i to butikker. Forbrugerombudsmanden udtalte, at der ikke i udstillingsvinduet eller ved indgangspartiet til en butik bør vises sekvenser fra spil, der kan forskrække børn eller udsætte børn og unge for utilbørlige situationer.

To butikker i et storcenter viste i udstillingsvinduer eller ved butikkens indgangsparti trailere fra film eller spil, som kunne købes i butikken. En mor klagede til Forbrugerombudsmanden, fordi hendes søn blev forskrækket over voldelige scener.

Forbrugerombudsmanden forelagde klagen for de to butikker. Den ene butikskæde oplyste, at kæden har en klar politik. Der må kun vises familievenlige film i butikkernes udstillingsvinduer og på udstillede fjernsyn og lignende produkter, der ikke virker anstødende for den brede befolkningsgruppe, såsom fx volds- og sexscener. Kæden ville indskærpe retningslinjerne på området over for alle butikkerne.

Den anden butik, som forhandlede spil, oplyste, at man på skærme ved indgangspartiet til butikken ofte viste spil, som kunder spillede på en demo-stand længere inde i butikken. Butikken følger dog den frivillige mærkningsordning PEGI på spil og tillader ikke, at der vises spil, som er vurderet til aldersklasser fra 16 år og opefter. Endvidere oplyste butikken, at trailerne for spillene er de samme, som bliver brugt i tv-reklamer. Samtidig gjorde butikken opmærksom på, at et spil kan virke voldsomt for nogle børn, selvom det er mærket som egnet til 3 år og opefter.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at der ikke i udstillingsvinduer eller ved indgangspartiet til en butik bør vises sekvenser fra spil, der kan forskrække børn eller udsætte børn og unge for utilbørlige situationer, som fx indeholder vold og sex. Det er butikkens ansvar, at dette ikke sker. Den frivillige mærkningsordning på spil (PEGI) kan være vejledende, men situationen bør bedømmes konkret. Forbrugerombudsmanden bemærkede videre, at der særligt kunne være anledning til for butikken at være opmærksom på, hvilke spilsekvenser kunderne i butikken tester, da de sekvenser tilsyneladende i vidt omfang vises på skærme ved butikkens indgangsparti. 

Forbrugerombudsmanden meddelte begge butikker, at han gik ud fra, at de fremover vil markedsføre sig i overensstemmelse med vejledningen ”Børn, unge og markedsføring” og det Internationale Kodeks for reklame og markedskommunikation. (2005-11130/5-68)