Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
08/02302

Lovgivning

  • 1
  • 8
  • 6

Festarrangør brugte unge som salgskanal

Festarrangør opfordrede børn og unge til at hverve nye kunder blandt venner og bekendte og at tilmelde sig selv og venner til en sms-service. Forbrugerombudsmanden udtalte, at fremgangsmåden ikke var tilladt, da den bl.a. kan udnytte børn og unges godtroenhed.

Man skal være varsom med at bruge unge til markedsføring. Det har en festarrangør nu taget til efterretning efter at have været i kontakt med Forbrugerombudsmanden.

”Din opgave er ganske enkel. Du skal bare dele de vedlagte invitationer ud til alle dine venner og bekendte, samt i klubben, til sport eller hvor du ellers møder andre på din egen alder. Som tak for hjælpen bliver du V.I.P. og kommer dermed GRATIS IND til alle vores arrangementer”.

Sådan lød opfordringen fra en festarrangør til de unge, der hjalp arrangøren med at finde flere gæster til virksomhedens alkoholfrie arrangementer.

Det er ikke tilladt at opfordre børn og unge til aktivt at hverve nye kunder blandt venner og bekendte, da fremgangsmåden kan udnytte børn og unges godtroenhed og deres loyalitetsfølelse over for hinanden.

I et andet markedsføringstiltag opfordrede festarrangøren de unge til at tilmelde sig selv og deres venner til en sms-service.

Forbrugerombudsmanden skrev til virksomheden, at markedsføringen i form af vennehvervning ville kunne blive anset for at være i strid med markedsføringslovens § 1 om god skik og § 8, stk. 1, da markedsføringen var rettet mod børn og unge. Derudover ville opfordringen til at tilmelde sine venner en sms-service ligeledes kunne blive anset for at være en overtrædelse af markedsføringslovens § 6.

Virksomheden er nu ophørt med at anvende både VIP-funktionen og sms-servicen.