Afgørelse

Sagsnummer
18/06583

Lovgivning

  • Markedsføringsloven 2017 - gældende
  • 11

Diskotek fik bøde på 10.000 kr. for at rette markedsføring med alkohol mod unge

Et diskotek blev idømt en bøde på 10.000 kr. for overtrædelse af markedsføringslovens § 11, stk. 2. Diskoteket havde omtalt alkohol i beskrivelsen af et arrangement på et socialt medie, der også rettede sig mod 16-17-årige.

Et diskotek markedsførte en begivenhed på et socialt medie med denne tekst:

”[…] Bartilbud: -Wonn saft kun 30 kr - spar 20 kr-10 shots 100 kr -1 fl vodka og juice 450 kr […]Mixer: du bestemmer selv hvad du ønsker fra baren ud fra disse priser: -500 kr Husets Cuba Pure vodka -600 kr Captain Morgan, Jægermeister, Bacardi rom, rass, lime, Bombay gin, Southern Comfort, Canadian Club, Jack D, Tequila, Cuba falver  -700 kr Grey Goose  -900 kr Belvedere  -1000 kr Ciroc -400 kr Shots små serien  -50 kr RTD, Mokai, Shaker, Breezer, Wonn -30 kr Cult små - 50 kr stor  -35 kr Red Bull  -30 kr Tuborg  -20 kr Vand  Champagne:  -500 kr Husets Puffin  -1600 kr Husets Puffin magnum -700 kr Moët Chandon brut -1000 kr Moët Chandon Ice  -1800 kr Dom Perignon […]”.

Da markeringen ”16+” fremgik af overskriften til begivenheden, vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen også rettede sig til personer fra 16-17 år, og at diskoteket derfor havde overtrådt markedsføringslovens § 11, stk. 2.

Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år forbudt.

Diskoteket blev politianmeldt, og sagen endte med, at diskoteket i byretten blev idømt en bøde på 10.000 kr. Bødestørrelsen var i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens indstilling.