Afgørelse

Sagsnummer
14/11402

Lovgivning

  • 4

Ulovligt at ringe op til forbrugere på baggrund af et samtykke indhentet via en pop-up besked

En virksomhed ringede op til forbrugere på baggrund af et samtykke til telefonsalg indhentet via en pop-up besked på en hjemmeside. Opkaldene var ulovlige, da samtykket ikke opfyldte kravet om at være frivilligt.

Flere forbrugere havde klaget over uanmodede telefoniske henvendelser fra virksomheden. Virksomheden oplyste, at forbrugerne havde givet samtykke til opringningerne i en pop-up besked på virksomhedens hjemmeside.

I pop-up beskeden stod der: ”For at kunne give den bedste kundeservice, er det stor betydning, at vi kender vores kunder […]Vi vil gerne give dig de bedste tilbud først og holde dig informeret om dit abonnement, tilbyde produkter tilpasset dit behov og høre din mening om vores produkter og tjenesteydelser. For at kunne dette skal du acceptere at vi må kontakte dig på e-mail, sms og telefon. Klik på godkend så gør vi alt, hvad vi kan, for at give dig den service du har fortjent”.

Forbrugeren havde mulighed for at klikke på ”godkend”, mens der ikke var en ”afvis”-knap eller lignende. Forbrugeren kunne alene afvise ved at klikke på krydset i øverste højre hjørne på pop-up beskeden.

Et samtykke til markedsføring skal være udtryk for en ”frivillig viljestilkendegivelse”.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at ordlyden og opbygningen af pop-up-beskeden gav forbrugeren indtrykket af, at denne skulle godkende vilkåret for at sikre sig den rette kundeservice. Det var derfor ikke klart for forbrugeren, at det var frivilligt, om forbrugeren gav samtykket.

Forbrugerombudsmanden fandt derfor, at opkaldene til forbrugerne var ulovlige, da forbrugerne ikke havde givet et samtykke, der opfyldt lovgivningens krav. Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe reglerne om telefonsalg over for virksomheden.