Afgørelse

Sagsnummer
20/05353

Lovgivning

  • 4
  • 5
  • 6
  • Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
  • Markedsføringsloven 2017 - gældende

Indskærpelse for ulovligt telefonsalg

Forbrugerombudsmanden indskærpede forbuddet om uanmodet telefonisk henvendelse til forbrugere og forbuddet mod vildledning over for en virksomhed, der gennem et callcenter havde ringet op til 11 forbrugere.

En internetudbyder havde indgået en aftale med et callcenter om, at callcenteret skulle ringe op til forbrugere og sælge udbyderens produkter. Callcenteret skulle forinden indkøbe leads på forbrugere, der indeholdt et samtykke fra forbrugeren til telefoniske henvendelser fra internetudbyderen.

Call centeret ringede over to dage op til syv forbrugere på en vej og forsøgte at sælge internetudbyderens produkter til forbrugerne, selvom forbrugerne ikke havde givet samtykke til at blive ringet op af internetudbyderen.

Fire andre forbrugere blev også ringet op af callcenteret, da de ifølge callcenteret skulle have givet samtykke til de telefoniske henvendelser i en konkurrence på internettet. Det var forbrugerne dog ikke enige i, da de alle afviste at have deltaget i konkurrencen.  

Derudover gav callcenterets telefonsælgere i fire tilfælde forbrugerne urigtige og vildledende oplysninger ved at oplyse, at telefonsælgeren ringede fra en anden og kendt udbyder af internet i Danmark, selvom det ikke var tilfældet. 

Internetudbyderen afbrød straks samarbejdet med callcenteret, da de efter henvendelsen var Forbrugerombudsmanden blev bekendt med forbrugernes klager. 

Forbrugerombudsmanden vurderede, at internetudbyderen var ansvarlig for, at callcenteret på internetudbyderens vegne havde rettet uanmodet telefonisk henvendelse til 11 forbrugere og vildledt fire af forbrugerne. Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen over for internetudbyderen ved at indskærpe forbuddet mod telefonsalg og vildledningsforbuddet over for internetudbyderen.  

Forbrugerombudsmanden politianmeldte callcenteret for at have rettet uanmodet telefonisk henvendelse til 11 forbrugere på vegne af internetudbyderen og vildledt fire af forbrugerne. Sagen mod callcenteret er endnu ikke afgjort.