Skip navigation

Pressemeddelelser

Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.

 

Gå til Forbrugerombudsmanden: Yderligere 100 låneaftaler er ugyldige

16. november 2020

Forbrugerombudsmanden har vurderet 100 nye sager, hvor overgældsatte forbrugere har fået forbrugslån, som de aldrig skulle have haft. Dermed er der i alt behandlet 166 sager om ugyldige lån i 2020. Lånene er ugyldige, fordi en kreditværdighedsvurdering ville have vist, at forbrugerne slet ikke havde de økonomiske forudsætninger for at overholde låneaftalerne.

Gå til Sparekasse måtte ikke fratage ældre kunder mulighed for at overføre penge i netbank

11. november 2020

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Frøs Sparekasse overtrådte betalingsloven, da sparekassen deaktiverede muligheden for at overføre penge via netbanken for alle kunder over 70 år.

Gå til Forbrugerombudsmanden stævner tre webbutikker

09. november 2020

Forbrugerombudsmanden stævner virksomhederne bag hjemmesiderne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk, og kræver at webbutikkerne tilbagebetaler abonnementsbetalinger til deres kunder. Webbutikkerne har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, uden at oplyse tydeligt om det, trukket 89 kr. på forbrugernes konti om måneden for et abonnement, som giver adgang til at handle på hjemmesiderne.

Gå til Fire virksomheder betaler bøder for spam

05. november 2020

Aurora Financial, Falck Assistance, Leadsense og 3C Retail betaler bøder for at stå bag ulovlige mails og sms’er til forbrugere. Markedsføringen er sendt gennem de såkaldte affiliate-netværk.

Gå til Virksomheder må ikke gøre det besværligt for kunder at opsige en aftale

30. oktober 2020

Virksomheder må ikke lægge hindringer i vejen for kunder, der vil opsige en aftale. For eksempel må de ikke kræve, at aftalen alene kan opsiges ved fysisk fremmøde eller på telefon. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som har behandlet klager over tre virksomheder.

Gå til PARKPARK betaler penge tilbage til kunder

26. oktober 2020

Forbrugere, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse uretmæssigt har fået opkrævet penge af selskabet PARKPARK, får nu deres penge tilbage. Det oplyser selskabet efter forhandling med Forbrugerombudsmanden.

Gå til Datingside skal betale bøde på 100.000 kroner for at vildlede forbrugere

20. oktober 2020

Dating.dk er idømt en bøde på 100.000 kroner for at vildlede forbrugere om prisen og bindingsperioden for et abonnement. Det sker efter en politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden i 2018.

Gå til Elektroniske gavekort skal kunne udbetales

02. oktober 2020

Forbrugere kan ifølge betalingsloven få udbetalt værdien af et elektronisk gavekort i gyldighedsperioden og op til et år efter, at gavekortet er udløbet. Forbrugerombudsmanden har undersøgt 29 virksomheders vilkår for udbetalinger på elektroniske gavekort. Flere af virksomhedernes vilkår var i strid med betalingsloven.

Gå til Forhandler af børnetøj og babyudstyr politianmeldt for at vildlede om abonnementer

29. september 2020

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden bag netbutikkerne little-happy.dk og happyhello.dk for at tilmelde forbrugerne et løbende abonnement uden at oplyse tydeligt om det. Forbrugerne blev blandt andet ledt til netbutikkerne ved udlodning af ”gratis” produkter.

Gå til Forbrugerombudsmanden har politianmeldt endnu en natklub for reklamer med alkohol rettet mod unge

25. september 2020

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden Jernbanegade 21 ApS i Nykøbing Falster. To diskoteker og en bar har desuden accepteret at betale bøder på henholdsvis 60.000 kroner, 30.000 kroner og 50.000 kroner. Alle sager vedrører overtrædelse af forbuddet mod at målrette reklamer med alkohol til unge.

 

 

Diktafon

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.