Pressemeddelelser

Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.

 

MediaXpress betaler bøde for skjult reklame

24. februar 2017

MediaXpress A/S og en chefredaktør har vedtaget bøder på henholdsvis 30.000 kroner og 15.000 kroner for ikke at markere, at tekster, der fremstod som artikler, var betalt reklame. 

TDC og We Love Leads får bøder for ulovligt telefonsalg

20. februar 2017

TDC A/S og marketingbureauet We Love Leads A/S er idømt bøder på hver 10.000 kroner for at ringe til forbrugere uden forbrugernes samtykke til at blive kontaktet af sælgere fra TDC. Forbrugerombudsmanden har ført sagen efter klager fra forbrugerne.

Ny vejledning sætter fokus på konkurrencer og uønskede reklamehenvendelser

20. februar 2017

Forbrugerombudsmanden modtager hvert år mange tusinde klager over reklamemails og opkald fra telefonsælgere. Mange af klagerne skyldes, at forbrugerne har deltaget i konkurrencer på internettet, som havde til formål at få forbrugernes kontaktoplysninger og samtykke til at blive kontaktet. Med en vejledning til virksomhederne håber Forbrugerombudsmanden at komme problemet til livs. Forbrugerombudsmanden har samtidig meddelt en række virksomheder, at deres opkald til 189 forbrugere var ulovlige.

Kviklånsudbyder vedtager bøde på 300.000 kroner

03. februar 2017

Forbrugerombudsmanden anmeldte VIVUS.DK til politiet for at give forkerte oplysninger på sin hjemmeside i perioden fra april til oktober 2014. Det koster nu firmaet bag VIVUS.DK, 4 Finance ApS, en bøde på 300.000 kroner. Den var blandt andet gal med oplysningen om debitorrenten, som var væsentligt højere end oplyst i markedsføringen af lånene. 

Markedsføring af lån rettet mod RKI kunder var i strid med god markedsføringsskik

02. februar 2017

Ifølge Forbrugerombudsmanden var det i strid med god markedsføringsskik, da Bilcentret A/S annoncerede med formuleringen ”RKI kunder er også velkomne. Finansiering uanset økonomiske forhold”.

Forbrugerombudsmanden politianmelder Phonetrade

01. februar 2017

Forbrugerombudsmanden politianmelder Phonetrade for at reklamere med pre-owned iPhones som helt nye og dermed overtræde markedsføringslovens regler om vildledning. 

Forbrugerombudsmanden: Medlemsklubber har markedsført abonnementer ulovligt

31. januar 2017

Hvis man også skal betale for et abonnement, når man køber en vare i en netbutik, skal forbrugeren klart og tydeligt oplyses om det, inden forbrugeren bestiller varen. Forbrugerombudsmanden har vurderet, at fem medlemsklubber har markedsført deres abonnementer i strid med forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven. 

To danske virksomheder politianmeldt for afsendelse af uanmodede pakker og krav om betaling

24. januar 2017

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt to danske virksomheder for at sende uanmodede pakker og krav om betaling til forbrugere over hele verden. Politianmeldelsen er resultatet af et større EU-samarbejde. 

”Nej tak”-ordningerne er ikke længere tidsbegrænsede

17. januar 2017

Forbrugerombudsmanden har sammen med aktørerne i branchen evalueret retningslinjerne for ”nej-tak”-ordningerne. Det betyder blandt andet, at ”nej tak”-klistermærkerne til postkasserne fremover ikke har påtrykt årstal med en gyldighedsperiode.

Taxa 4x35 skal betale 250.000 kroner i bøde for spam

11. januar 2017

Det var spam, da Taxa 4x35 sendte sms’er ud til 27.283 forbrugere. Det har Retten på Frederiksberg afgjort, og taxaselskabet skal nu betale en bøde på 250.000 kroner for at overtræde markedsføringsloven. 

 

 

Diktafon

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.