Skip navigation

Pressemeddelelser

Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.

 

Gå til Fauna Energi igen politianmeldt for ulovligt telefonsalg

25. august 2021

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt energiselskabet Fauna Energi (tidl. Norström) for vildledning og ulovlige opkald til et stort antal forbrugere. Det er tredje gang inden for under et år, at selskabet bliver politianmeldt.

Gå til Teleselskab har ulovligt beholdt kunders tilgodehavender

29. juli 2021

Teleselskabet Telenabler ApS har haft en praksis om kun at tilbagebetale forudbetalte beløb til de kunder, der har opsagt deres abonnement, hvis det overskydende beløb oversteg 100 kroner. Det er i strid med forbrugeraftaleloven og god markedsføringsskik ikke at tilbagebetale beløb, som forbrugeren har krav på efter opsigelse.

Gå til Forbrugerombudsmanden orienterer teleselskaber: ”Fri data” er lig ubegrænset dataforbrug

20. juli 2021

Teleselskaber må kun bruge udsagnet ”fri data” i deres markedsføring, hvis de giver kunden adgang til et ubegrænset dataforbrug. Teleselskaber må dog gerne forhindre misbrug.

Gå til Forbrugerombudsmanden politianmelder Philip Morris for ulovlig tobaksreklame

16. juli 2021

Forbrugerombudsmanden vurderer, at Philip Morris har overtrådt tobaksreklameloven ved at reklamere for det røgfrie tobaksprodukt IQOS. Forbrugerombudsmanden har nu anmeldt tobaksproducenten til politiet.

Gå til Forbrugerombudsmanden har revideret sin vejledning om konkurrencer på nettet

21. juni 2021

Gennem de seneste par år har Forbrugerombudsmanden set en markant stigning i antallet af klager over ulovligt telefonsalg. I nogle tilfælde har forbrugerne uden at være klar over det selv givet samtykke til at modtage opkaldene, da de har deltaget i konkurrencer på nettet. Forbrugerombudsmanden reviderer nu sin vejledning om reglerne på området.

Gå til Flere netbutikker trækker beløb for tidligt

17. juni 2021

Forbrugerombudsmanden har det seneste år modtaget en række klager fra forbrugere, som har fået trukket penge for en vare, før varen er afsendt eller udleveret. Det er i strid med god markedsføringsskik at trække penge fra en kundes konto, før varen er overleveret til fragtfirmaet eller udleveret til kunden selv ved ”klik og hent”.

Gå til Krav om at tagge andre i SoMe-konkurrencer er ulovligt

15. juni 2021

Når virksomheder afholder en konkurrence på sociale medier, må de ikke kræve af deltagerne, at de tagger deres venner. Det vil være en overtrædelse af spamforbuddet i markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden har meldt en virksomhed til politiet for denne praksis.

Gå til Forbrugerombudsmanden politianmelder et elselskab

10. juni 2021

Elselskabet GNP Energy har sendt markedsføringsmails uden at have fået et samtykke fra modtagerne. GNP lovede desuden modtagerne gratis strøm, selvom kun det faktiske elforbrug var gratis, og modtagerne fortsat skulle betale afgifter og transport, svarende til 80 procent af den samlede elregning. Forbrugerombudsmanden har nu politianmeldt GNP Energy for vildledende markedsføring og for overtrædelse af forbuddet mod spam. GNP har accepteret at betale en bøde på 40.000 kr. for overtrædelserne.

Gå til Forbrugerombudsmanden sender udkast til kvikguide om ”grøn” markedsføring i høring

02. juni 2021

Virksomheder markedsfører i høj grad deres produkter med miljø- eller klimamæssige udsagn. Hvis virksomhederne ikke har dokumentationen i orden, vildleder de forbrugerne, og miljømarkedsføring udvandes til skade for den grønne omstilling. Forbrugerombudsmanden sender nu en kvikguide om kravene til grøn markedsføring i høring.

Gå til Dealsite betaler en bøde for at have vildledt om priser på hotel- og kroophold

28. maj 2021

Dealsitet takeoffer.dk har accepteret at betale en bøde på 65.000 kroner for at have vildledt forbrugerne med sin markedsføring af priser på forskellige hotel- og kroophold.

 

 

Diktafon

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.