Pressemeddelelser

Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.

 

Forbrugere blev vildledt om internethastighed

18. december 2017

Forbrugerombudsmanden indskærper over for Hiper A/S, at virksomheden skal ændre sin markedsføring af bredbånd. Hiper kan tilbyde en bredbåndshastighed med 1000 Mbit, men kun ganske få kan modtage så hurtig en forbindelse. Dette var ikke tydeligt oplyst i markedsføringen, som derfor var vildledende.

Reviderede anbefalinger til influenter

14. december 2017

Forbrugerombudsmanden er klar med en ny version af de gode råd, der skal hjælpe influenter med at overholde forbuddet mod skjult reklame.

Garantier må ikke kunne misforstås

06. december 2017

Nordea Finans har efter dialog med Forbrugerombudsmanden ændret navnet på en bilforsikring, der har været markedsført som ”7-ÅRS GARANTIEN”. Betegnelsen kunne give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af, at forsikringen gav en selvstændig dækning i syv år.

Direktør idømt bøde for spam

04. december 2017

Københavns Byret har idømt en tidligere direktør en bøde på 50.000 kroner for at have sendt 369 mails ud til forbrugere, som ikke havde sagt ja til at modtage dem. Ifølge markedsføringsloven er der tale om spam. Direktøren blev udelukkende dømt på grundlag af klager til Forbrugerombudsmanden.

Fyrværkeri må ikke markedsføres med før- og nu-priser

29. november 2017

Det er i strid med markedsføringsloven, når virksomheder reklamerer med før- og nu-priser på fyrværkeri. Forbrugerombudsmanden har indskærpet reglerne over for en række virksomheder.

Black Friday-tilbud var vildledende

30. oktober 2017

Forbrugerombudsmanden indskærper over for tre store butikskæder, at deres prismarkedsføring skal være retvisende. De tre butikker tilbød rabatter på 20 – 50 % på udvalgte varekategorier i anledning af Black Friday i 2016, men de oplyste besparelser var baseret på et vildledende grundlag.

MetroXpress ændrer praksis for reklamemarkering efter forhandling med Forbrugerombudsmanden

24. oktober 2017

Gratisavisen MetroXpress havde vist virksomheders logoer i forbindelse med artikler. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var det ikke tydeligt for læseren, at hensigten med artiklerne var at reklamere for virksomhederne. Teksterne var derfor ikke markeret tilstrækkeligt tydeligt som annoncer.

Forbrugerombudsmanden politianmelder pibebutikker

17. august 2017

To pibebutikker har reklameret for deres piber og andre tobaksvarer på sociale medier, men det er ulovligt at reklamere for tobaksvarer – også på internettet. Nu har Forbrugerombudsmanden politianmeldt pibebutikkerne.

Datingside idømt bøde på 50.000 kroner

21. juli 2017

Retten i Viborg har idømt Babel ApS, der står bag datingsiden single.dk, en bøde på 50.000 kroner for vildledning i forbindelse med markedsføringen af et såkaldt Guldmedlemskab. Ud over bøden på 50.000 kroner konfiskeres 10.000 kroner i udbytte fra den ulovlige markedsføring.

Begrænset adgang til at ændre forbrugernes abonnementsaftaler

13. juli 2017

DONG Energy har efter forhandlinger med Forbrugerombudsmanden ændret deres vilkår om, hvornår DONG kan ændre fx prisen for levering af el og naturgas til forbrugere.

 

 

Diktafon

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.