Pressemeddelelser
Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.
02. september 2021
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at parkeringsselskabet Apcoa har haft en urimelig betalingsmetode på flere af selskabets parkeringspladser. Apcoa tilbagebetaler nu penge til forbrugere, som er blevet opkrævet for meget for deres parkeringer.
30. august 2021
En virksomhed, der sælger elektroniske cigaretter, har betalt en bøde på 50.000 kroner for at overtræde forbuddet mod at reklamere for elektroniske cigaretter. Virksomheden havde reklameret for elektroniske cigaretter og tilhørende produkter på sin hjemmeside og sociale medier, samt i et radiospot.
26. august 2021
Forbrugerombudsmanden politianmelder Easy Park for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har Easy Park blandt andet skjult, at der betales et gebyr til Easy Park på 15 procent oven i parkeringsprisen, når forbrugerne anvender Easy Parks app.
25. august 2021
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt energiselskabet Fauna Energi (tidl. Norström) for vildledning og ulovlige opkald til et stort antal forbrugere. Det er tredje gang inden for under et år, at selskabet bliver politianmeldt.
29. juli 2021
Teleselskabet Telenabler ApS har haft en praksis om kun at tilbagebetale forudbetalte beløb til de kunder, der har opsagt deres abonnement, hvis det overskydende beløb oversteg 100 kroner. Det er i strid med forbrugeraftaleloven og god markedsføringsskik ikke at tilbagebetale beløb, som forbrugeren har krav på efter opsigelse.
20. juli 2021
Teleselskaber må kun bruge udsagnet ”fri data” i deres markedsføring, hvis de giver kunden adgang til et ubegrænset dataforbrug. Teleselskaber må dog gerne forhindre misbrug.
16. juli 2021
Forbrugerombudsmanden vurderer, at Philip Morris har overtrådt tobaksreklameloven ved at reklamere for det røgfrie tobaksprodukt IQOS. Forbrugerombudsmanden har nu anmeldt tobaksproducenten til politiet.
21. juni 2021
Gennem de seneste par år har Forbrugerombudsmanden set en markant stigning i antallet af klager over ulovligt telefonsalg. I nogle tilfælde har forbrugerne uden at være klar over det selv givet samtykke til at modtage opkaldene, da de har deltaget i konkurrencer på nettet. Forbrugerombudsmanden reviderer nu sin vejledning om reglerne på området.
17. juni 2021
Forbrugerombudsmanden har det seneste år modtaget en række klager fra forbrugere, som har fået trukket penge for en vare, før varen er afsendt eller udleveret. Det er i strid med god markedsføringsskik at trække penge fra en kundes konto, før varen er overleveret til fragtfirmaet eller udleveret til kunden selv ved ”klik og hent”.
15. juni 2021
Når virksomheder afholder en konkurrence på sociale medier, må de ikke kræve af deltagerne, at de tagger deres venner. Det vil være en overtrædelse af spamforbuddet i markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden har meldt en virksomhed til politiet for denne praksis.
Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.
Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.