Skip navigation

Pressemeddelelser

Her kan du finde links til pressemeddelelser udsendt af Forbrugerombudsmanden. De er tilgængelige i to år.

 

Gå til Forbrugerombudsmanden politianmelder endnu en influent for skjult reklame

24. november 2020

En influent med mange følgere er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for ikke tydeligt at oplyse i sine opslag på Instagram, når opslagene var reklame.

Gå til Vigtig information til kunder hos Turbolån (Repay Finance) og Bonuslån

19. november 2020

Selskaberne Repay Finance ApS (der har markedsført sig under navnet Turbolån) samt Bonuslån ApS er gået konkurs. Forbrugerombudsmanden råder forbrugere, som har optaget lån hos et af de to selskaber, og som ikke mener, at de var kreditværdige på tidspunktet for kreditgivningen, til hurtigst muligt at kontakte kurator i konkursboerne.

Gå til Vigtig information til kunder hos GOKREDIT

19. november 2020

Selskabet GOKREDIT ApS er gået konkurs. Forbrugerombudsmanden råder forbrugere, som har optaget lån hos GOKREDIT ApS, og som ikke mener, at de var kreditværdige på tidspunktet for kreditgivningen, til hurtigst muligt at kontakte kurator i konkursboerne.

Gå til Direktør får bøde på 12.000 kroner for alkoholreklame rettet mod unge

18. november 2020

Retten på Frederiksberg har idømt en forhenværende direktør for et eventbureau en personlig bøde på 12.000 kroner for overtrædelse af markedsføringsloven. Virksomheden, som han var direktør for, er gået konkurs, men havde inden da benyttet alkohol i markedsføring af to events, der bl.a. rettede sig mod unge under 18 år.

Gå til Forbrugerombudsmanden: Yderligere 100 låneaftaler er ugyldige

16. november 2020

Forbrugerombudsmanden har vurderet 100 nye sager, hvor overgældsatte forbrugere har fået forbrugslån, som de aldrig skulle have haft. Dermed er der i alt behandlet 166 sager om ugyldige lån i 2020. Lånene er ugyldige, fordi en kreditværdighedsvurdering ville have vist, at forbrugerne slet ikke havde de økonomiske forudsætninger for at overholde låneaftalerne.

Gå til Sparekasse måtte ikke fratage ældre kunder mulighed for at overføre penge i netbank

11. november 2020

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Frøs Sparekasse overtrådte betalingsloven, da sparekassen deaktiverede muligheden for at overføre penge via netbanken for alle kunder over 70 år.

Gå til Forbrugerombudsmanden stævner tre webbutikker

09. november 2020

Forbrugerombudsmanden stævner virksomhederne bag hjemmesiderne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk, og kræver at webbutikkerne tilbagebetaler abonnementsbetalinger til deres kunder. Webbutikkerne har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, uden at oplyse tydeligt om det, trukket 89 kr. på forbrugernes konti om måneden for et abonnement, som giver adgang til at handle på hjemmesiderne.

Gå til Fire virksomheder betaler bøder for spam

05. november 2020

Aurora Financial, Falck Assistance, Leadsense og 3C Retail betaler bøder for at stå bag ulovlige mails og sms’er til forbrugere. Markedsføringen er sendt gennem de såkaldte affiliate-netværk.

Gå til Virksomheder må ikke gøre det besværligt for kunder at opsige en aftale

30. oktober 2020

Virksomheder må ikke lægge hindringer i vejen for kunder, der vil opsige en aftale. For eksempel må de ikke kræve, at aftalen alene kan opsiges ved fysisk fremmøde eller på telefon. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som har behandlet klager over tre virksomheder.

Gå til PARKPARK betaler penge tilbage til kunder

26. oktober 2020

Forbrugere, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse uretmæssigt har fået opkrævet penge af selskabet PARKPARK, får nu deres penge tilbage. Det oplyser selskabet efter forhandling med Forbrugerombudsmanden.

 

 

Diktafon

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.