Skip navigation

Influenter med følgere under 18 år må ikke reklamere for tatoveringer

22. april 2022

En influent har overtrådt det nye strafbelagte forbud mod at omtale, vise billeder af eller henvise til produkter, der er uegnede for børn og unge, i markedsføring til denne målgruppe. Influenten reklamerede for en tatovør på sin Instagram-profil, der også havde følgere under 18 år.

Siden 1. januar 2022 har det været strafbelagt med bøde at omtale, vise billeder af eller henvise til produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år i markedsføring, som er ”rettet mod” denne målgruppe. Forbrugerombudsmanden vurderer, at en influent med mange følgere på Instagram har overtrådt dette forbud og har derfor indskærpet forbuddet over for influenten.

Influenten lagde tidligere i år et opslag på sin Instagram-profil med et foto af en tatovering og en reklame for tatovøren. Influenten markerede opslaget som ”reklame” og skrev ”for mine følgere over 18”.

Tatoveringer, kosmetiske indgreb, energidrikke, slankeprodukter og ydelser af seksuel karakter mod betaling er eksempler på produkter, der er ”uegnede” for børn og unge under 18 år.

Ifølge loven er reklameopslag fx rettet mod børn og unge, hvis en ”ikke ubetydelig del” af en influents følgere er under 18 år.

Influenten har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at 12 procent af influentens følgere på Instagram er under 18 år.

Reklameopslaget var rettet mod børn og unge i lovens forstand, da 12 procent udgør en ”ikke ubetydelig del” af influentens følgere, og da disse følgere kunne se reklameopslaget, selv om influenten havde skrevet i opslaget, at det var for følgere over 18 år. Efterfølgende har influenten lagt et aldersfilter på sine opslag om tatoveringer, så de ikke længere er synlige for børn og unge.

På de sociale medier, hvor der færdes mange personer under 18 år, vil markedsføringen være rettet mod børn og unge i markedsføringslovens forstand, selvom kun en lille andel af ens følgere er under 18 år og markedsføringen ikke ”primært” retter sig mod børn og unge. Forbrugerombudsmanden kan ikke fastsætte en generel procentdel af det samlede antal følgere, som skal være under 18 år, for at markedsføringen ikke retter sig mod børn og unge i lovens forstand. 

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Forbuddet er indført, fordi børn og unge ikke skal fristes af produkter, der kan skade dem fysisk eller mentalt. Som udgangspunkt skal influenter forhindre, at børn og unge under 18 år kan se influenternes opslag om produkter, der er uegnede for dem, fx ved at anvende et aldersfilter.”

Ofte stillede spørgsmål om det nye forbud:

Forbrugerombudsmanden har offentliggjort svar på en række typiske spørgsmål om, hvornår markedsføring er ”rettet mod børn og unge” og hvilke produkter, der er ”uegnede for børn og unge under 18 år”.

Læs spørgsmål og svar om uegnede produkter rettet mod børn og unge

Lovgrundlag:

Siden den 1. januar 2022 har det været strafbelagt med bøde at rette markedsføring mod personer under 18 år, som indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år. Det står i markedsføringslovens § 11, stk. 2:

”Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol eller andre produkter, der er uegnede for børn og unge under 18 år.[Understregningen viser lovændringen].

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.