Skip navigation

Gavekortudsteder tilbagebetaler ulovlige gebyrer

05. april 2022

Forbrugerombudsmanden vurderer, at MBXP, der står bag gavekortene Morebox og DenBedsteGave, i strid med betalingsloven har opkrævet et gebyr på 125 kroner for at udbetale værdien af elektroniske gavekort inden for gyldighedsperioden. Nu tilbagebetaler MBXP de ulovlige gebyrer til kunderne.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at MBXP ulovligt har opkrævet et gebyr på 125 kroner, når en forbruger ville have udbetalt værdien af et elektronisk gavekort fra Morebox og DenBedsteGave inden for gavekortets løbetid.

Gebyret fremgik ikke af aftalen med forbrugeren. Desuden har Forbrugerombudsmanden vurderet, at det var et urimeligt standardvilkår, at MBXP krævede, at forbrugeren skulle fremvise en kvittering for at få udbetalt gavekortets værdi. Endelig var gebyret på 125 kroner for højt og i strid med betalingsloven.

MBXP har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de vil tilbagebetale de ulovligt opkrævede gebyrer.

MBXP har desuden oplyst, at det alene er forbrugere, der har henvendt sig direkte til MBXP for at få udbetalt værdien af deres gavekort, som er blevet opkrævet et gebyr på 125 kroner. Forbrugere, som har henvendt sig i butikken, hvor gavekortet er købt, har dog fået det fulde beløb tilbagebetalt uden opkrævning af gebyret.

Efter Forbrugerombudsmanden første gang henvendte sig til MBXP, opdaterede virksomheden sine vilkår, så gebyret på 125 kroner fremgik af disse. Efterfølgende har virksomheden nedsat gebyret til 25 kroner og fjernet vilkåret om, at kunder kun kan få udbetalt gavekortets værdi, hvis de kan fremvise en kvittering. MBXP har over for Forbrugerombudsmanden oplyst, at 18 forbrugere har betalt et for højt gebyr, og at halvdelen af disse forbrugere har fået hele gebyret tilbagebetalt.

Ifølge betalingsloven kan en virksomhed opkræve et gebyr, hvis forbrugeren ønsker at få udbetalt værdien af et elektronisk gavekort inden for gavekortets løbetid. Det er dog en forudsætning, at gebyret fremgår af aftalen. Desuden skal gebyret svare til de faktiske omkostninger, der er forbundet med selve udbetalingstransaktionen.

Hvis kunden ønsker at få det elektroniske gavekorts værdi udbetalt, efter at gavekortet er udløbet, så kan kunden op til et år herefter få udbetalt værdien, uden at der må opkræves et gebyr herfor.

Et gavekort er elektronisk, hvis det kan bruges på nettet eller aflæses elektronisk med fx chip, magnetstribe, stregkode eller anden kode.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Det skal klart fremgå af aftalen, hvis en virksomhed vil opkræve et gebyr for at udbetale værdien af et elektronisk gavekort inden for gavekortets løbetid. Desuden skal gebyret svare til de faktiske omkostninger, som virksomheden har ved at udbetale pengene, så længe gebyret ikke bliver uforholdsmæssigt højt.”

”Virksomheden kan ikke kræve, at forbrugeren skal vise en kvittering for at få udbetalt gavekortets værdi. Hvis en virksomhed stiller et sådant krav, vil der være tale om et urimeligt aftalevilkår, der er til skade for forbrugeren.”

Det skal forbrugerne gøre, hvis de har betalt et ulovligt gebyr for at få udbetalt værdien af et elektronisk gavekort fra Morebox eller DenBedsteGave:

  • Hvis du mener, at du er blevet opkrævet et ulovligt gebyr i forbindelse med, at du har fået udbetalt værdien af et elektronisk gavekort fra Morebox eller DenBedsteGave, skal du kontakte MBXP
  • Hvis du er blevet opkrævet et gebyr på 125 kroner for at få udbetalt gavekortet, uden at det fremgik af aftalen, har du krav på at få hele beløbet tilbagebetalt
  • Hvis du er blevet opkrævet et gebyr på 125 kroner, hvor gebyret dog fremgik af aftalen, har du krav på at få 100 kroner tilbagebetalt

Betalingslovens regler for udbetaling af værdien på elektroniske gavekort

Ifølge betalingslovens § 96, stk. 2, kan indehavere af elektroniske penge inden udløbet af de elektroniske penge og i op til 1 år efter udløbet anmode om, at restværdien indløses til pålydende værdi. Ifølge betalingslovens § 1, stk. 5, finder lovens § 96 også anvendelse på såkaldte ikkevederlagsfrie elektroniske tjenester.

Efter § 96, stk. 4, kan udstedere af elektroniske penge kun opkræve et gebyr i forbindelse med indløsning, hvis dette fremgår af aftalen, og hvis det er inden de elektroniske penges udløb.
Ifølge § 96, stk. 5, skal et eventuelt gebyr svare til de faktiske omkostninger for udstederen af elektroniske penge, medmindre omkostningerne er uforholdsmæssigt høje.

Ifølge § 96 stk. 6 skal indløsningsbetingelser og gebyrer klart fremgå af rammeaftalen mellem udsteder og indehaver af gavekortet. Indehaveren af de elektroniske penge er ikke bundet af aftalen, før vedkommende er blevet oplyst om disse betingelser.

Læs mere om elektroniske penge og ikkevederlagsfrie elektroniske tjenester på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.