Skip navigation

Forbrugerombudsmanden advarer igen mod bilvurderingshjemmesider

17. august 2022

Forbrugerombudsmanden advarer endnu en gang mod hjemmesider om bilvurderinger, som opkræver betaling for en bilvurdering. Forbrugerne bør ikke betale, hvis de bliver opkrævet betaling for vurderingen eller truet med inkasso.

Forbrugerombudsmanden har den seneste tid modtaget mange henvendelser fra forbrugere, som føler sig snydt af hjemmesider med tilbud om bilvurderinger.

Hjemmesiderne markedsfører sig enten via e-mails eller via annoncer på Facebook, hvor forbrugerne får at vide, at de kan få en vurdering af deres bils værdi ved at indtaste bilens registreringsnummer på hjemmesiderne. Hvis forbrugerne indtaster oplysningerne på hjemmesiderne, får de tilsendt en regning for vurderingen på deres mail.

Det fremgår ikke af annoncerne, at det koster penge at få sin bil vurderet. Prisen står kun på hjemmesiderne med lille skrift på lysegrå baggrund, hvis man scroller ned på siden under en blå ”send til”-knap.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at forbrugerne ikke er forpligtet til at betale og advarer mod at benytte siderne. Hvis forbrugerne modtager opkrævninger og varsler om inkasso, anbefaler Forbrugerombudsmanden, at forbrugerne ikke betaler.

Det drejer sig om følgende hjemmesider, men der kommer hele tiden nye til:

  • Vurderebil.dk
  • Vurderebil.com
  • Bilerprise.com
  • Bilm.dk
  • Evaluatorer.dk

Det er et belgisk selskab i Bruxelles, der opkræver betaling fra forbrugerne, men Forbrugerombudsmanden har i samarbejde med vores kolleger i de andre EU-medlemslande konstateret, at indbetalingerne ender i Litauen. Derfor har Forbrugerombudsmanden bedt myndighederne i Litauen om at stoppe disse opkrævninger.

Mange forbrugere har forgæves forsøgt at komme i kontakt med selskabet via den mail, selskabet har oplyst eller sendt opkrævninger fra. Hvis du ikke kan komme i kontakt med selskabet, så gem dokumentationen for, at du har forsøgt at kontakte selskabet (fx en mail).

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Vi har fået mange klager over hjemmesiderne. Efter vores opfattelse er forbrugerne ikke forpligtet til at betale for ”bilvurderinger” via disse hjemmesider. Vi anbefaler derfor, at man ikke betaler, uanset trusler om inkasso og retssager, men meddeler selskabet bag hjemmesiderne, at der ikke er indgået en aftale om betaling.”

Gode råd:

  • Undlad at benytte siderne.
  • Lad være med at betale, selvom du får en opkrævning for en bilvurdering eller et inkassovarsel.
  • Kontakt selskabet og oplys, at du ikke mener at have indgået en aftale om betaling. Hvis du ikke kan komme i kontakt med selskabet, så gem dokumentationen for, at du har forsøgt at kontakte selskabet. Det kan fx være en mail.
  • Hvis selskabet mod forventning indbringer sagen for retten, er du meget velkommen til at kontakte Forbrugerombudsmanden.
  • Vi gør opmærksom på, at du ikke kan blive registreret i Experian (det tidligere RKI), hvis du har gjort indsigelser mod kravet.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.