Skip navigation

Endnu et diskotek får bøde for at reklamere med alkohol over for børn og unge

04. oktober 2022

Retten i Hillerød har idømt Disco Invest ApS en bøde på 110.000 kroner for at overtræde markedsføringsloven. Diskoteket har omtalt eller henvist til alkohol i reklamer rettet mod unge helt ned til 9. klasse. Det er tredje gang i år, at Forbrugerombudsmanden afslutter en sag om bøde for alkoholreklamer.

Disco Invest ApS, der driver diskotek i Egedal Centeret i Stenløse, har overtrådt markedsføringslovens forbud mod at reklamere med alkohol målrettet børn og unge. Diskoteket har 11 gange fra september 2018 og et år frem reklameret med alkohol i Facebook-begivenheder, der var rettet mod unge under 18 år. Retten i Hillerød har idømt diskoteket en bøde på 110.000 kroner.

Facebook-opslagene reklamerede for fester som eksempelvis beach party, winter wonderland og påskejagt. Opslagene oplyste en aldersgrænse på ned til 15 år eller 9. klasse, og nævnte drinks eller forskellige slags alkohol, som ville indgå i festerne.

For eksempel stod der:

”NOVA+ BEACH PARTY - FRI BAR ALL NIGHT”. […] Så hop i badetøjet og byd hende/ham den hotte på en lækker BEACH DRINK med sol paraplyen i, for nu bliver det vildere end nogensinde før! Det lover vi jer! Der er stadig entre/garderobe og fri bar hele natten inkluderet i prisen 150,- Og vi supplerer jer med en lækker BEACH DRINK, så der er 3 forskellige drinks og vestfynsk øl!🍹💥 […] ADGANGSKRAV: 9./10.klasser, gymnasielle uddannelser, efterskoler eller minimum 15 år! HUSK GYLDIGT BILLEDE ID”

Retten i Hillerød skriver blandt andet i dommen, at der:

”[…] i alle opslag sker en omtale eller henvisning til alkohol i strid med forbuddet i markedsføringslovens § 11, stk. 2, idet den angivne aldersgrænse, der er en "eller"-grænse, går helt ned til 9. klasse, hvorfor der er en risiko for, at modtagersegmentet for opslagene er 9. klasseelever, der endnu ikke er fyldt 15 år. Det bemærkes, at "fri bar", "drinks", "filur" og "isbjørn" efter almindelig sprogbrug referer - blandt andet - til alkoholiske drikkevarer henholdsvis to konkrete - og gængse - cocktails, ligesom der intetsteds i opslagene er en oplysning om, at der er tale om alkoholfridrinks eller fri bar alene med ikke-alkoholiske drikkevarer.”

Dommen kan ankes af diskoteket.

Det er tredje gang i år, at virksomheder betaler bøder for at overtræde markedsføringslovens forbud mod at reklamere over for børn og unge med omtale af eller henvisning til alkohol.

Forbrugerombudsmanden har taget sagen op efter at have modtaget en klage over Disco Invest fra Alkohol & Samfund.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Det har været særligt skærpende for bødeudmålingen, at alkoholreklamerne i denne sag har henvendt sig til børn helt ned til 9. klassetrin. Loven er meget klar i sin beskyttelse af mindreårige.”

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver form for omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol forbudt i en reklame, hvis den retter sig mod børn og unge under 18 år.

Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Selv om diskoteker ikke udskænker alkohol til mindreårige, kan de straffes for overtrædelse af bestemmelsen, da det er selve markedsføringen med alkohol over for personer under 18 år, der er ulovlig.

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

 

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Forbrugerombudsmanden

 

Ved at klikke på ”Tilmeld” giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens privatlivspolitik.